Jurassic Park

Originaltitel: Jurassic Park
Regissör:Steven Spielberg
Utgivningsår:1993

Om Jurassic Park:

Stora vetenskapliga framsteg har gjort det möjligt att klona dinosaurier med hjälp av bevarat DNA. Mogulen John Hammond ligger bakom upptäckterna och ämnar öppna en nöjespark där besökare från världens alla hörn kan se livs levande dinosaurier med sina egna ögon. Han bjuder in fyra av världens mest framstående forskare på ämnet och sina två exalterade barnbarn för att säkerställa att allt är som det ska innan han öppnar parken för allmänheten.

Baserad på romanen Jurassic Park av Michael Crichton från år 1990.

Titel: Jurassic Park 3
Regissör: Brad Silberling
År: 2009
Genre: Komedi, Äventyr, Science Fiction
Land of the Lost

Sam Neill, Laura Dern, Jeff Goldblum, Richard Attenborough, Bob Peck, Martin Ferrero, Joseph Mazzello, Ariana Richards, Samuel L Jackson, B D Wong, Wayne Knight, Gerald R Molen, Miguel Sandoval, Cameron Thor, Whit Hertford

Michael Crichton, David Koepp

Thriller, Äventyr, Science Fiction

Recension Jurassic Park

- connya sätter betyg 5 och skriver:
Miljonären John Hammond har en vision. En fantastisk dröm och en storslagen idé. Han skall bygga en nöjespark där attraktionerna skall vara inget annat än livs levande Dinosaurier - framställda på genetiskt vis. Men för att få öppna parken krävs godkännande och därför bjuder han dit Dr. Alan Grant (Sam Neil.) och Ellie Settler (Laura Dern.) samt några till som skall bedömma parkens säkerhet. Vad...

Recension av Jurassic Park - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 90-tal Top 50, Sci Fi-litteraturbaserat, Science Fiction Top 50, Thriller Top 50
Diskussioner om Jurassic Park  (0 diskussioner)
Kommentarer om Jurassic Park (898 st)
Pi-R (Anmäl)   1/12 2018
En svag till stabil fyra, som främst räddas av specialeffekter och Spielbergs säkra, stämningsskapande regi. Förvånansvärt snyggt och effektivt, även 25 år senare, och rollbesättningen är minst sagt stabil. På minussidan finns inte minst en på sina ställen faktiskt rätt risig dialog, och i mitt tycke lite halvdana rollfigurer (inte minst Wayne Knights datorkille). Jag hade gärna sett mer utarbetade karaktärer, samtidigt som jag inser att det inte är filmens syfte. Och det den vill göra gör den riktigt bra
JohnTron (Anmäl)   8/7 2018
Spielberg är duktig på att bygga upp spänningar, men sabbar genast dessa genom alla one-liners. Dessa sänker filmen rejält. Annars snygga specialeffekter, men det är ju inte allt.
päronanton (Anmäl)   30/6 2018
Detta är verkligen enligt min åsikt ett sant mästerverk! En Otrolig klassiker som går att upplevas om och om igen, har inte sett den sen jag var yngre och såg om den nu. Den är riktigt bra! Älskar den!
Rai (Anmäl)   22/12 2017
Helt ok film, även om den enligt mig är lite väl överskattad,,,
Zingostar (Anmäl)   24/10 2017
En av tidernas bästa actionrulle. Denna gjordes i en tid innan allt skulle hända på direkten och allting var datoranimerat. Riktigt bra handling. Bra huvudroller. Rekommenderar denna.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Jurassic Park