Jurtjyrkogården

Originaltitel: Pet Sematary
Regissör:Kevin Kölsch, Dennis Widmyer
Utgivningsår:2019

Om Jurtjyrkogården:

Efter att ha flyttat från Boston till Maines landsort med sin fru Rachel och deras två barn, hittar Dr. Louis Creed en mystisk djurkyrkogård, gömd långt inne i skogen nära familjens nya hem. När en ofattbar tragedi inträffar, vänder sig Louis i sin förtvivlan till sin ovanlige granne, Jud Crandall, och sätter därmed igång en livsfarlig kedjereaktion som släpper en oändlig ondska fri, med fruktansvärda konsekvenser.

Jason Clarke, Amy Seimetz, John Lithgow, Jeté Laurence, Hugo Lavoie, Lucas Lavoie, Obssa Ahmed, Alyssa Brooke Levine, Maria Herrera, Frank Schorpion, Linda E Smith, Sonia Maria Chirila, Naomi Frenette, Suzi Stingl, Kelly Lee, Nina Lauren

Jeff Buhler

Thriller, Skräck, Mysterium

Med i listor: Medlemmarnas mest betygsatta just nu
Diskussioner om Jurtjyrkogården  (0 diskussioner)
Kommentarer om Jurtjyrkogården (9 st)
vonadel (Anmäl)   02:57 21/4
Boken är helt klart en av Kings bästa, om inte Den bästa t o m. Kommer ihåg att vissa knappt vågade läsa den.Tycker även mycket om originalfilmen. Härlig stämning i den. Såg därför fram emot denna nyinspelning ganska mycket. Stämningen från originalet infinner sig inte riktigt, men tycker ändå den är bra. Förändringarna som är gjorda är ibland bra, ibland mindre bra. 7/10
päronanton (Anmäl)   20:23 19/4
Bättre än originalet. Annars samma uppbyggnad! Jeté Laurence är bra!
best_jeppe (Anmäl)   22:59 14/4
Jag såg originalet i mitten av 90-talet när jag var runt 9 år och den skrämde skiten ur mig (som så många andra filmer jag såg i den åldern) men till skillnad mot många andra som jag har sett om när jag är vuxen så finner jag fortfarande originalet obehagligt och olustigt. Det är något med stämningen i filmen som bara kryper innanför skinnet på mig. Vilket för oss till denna film som jag anser är sämre på nästan alla tänkbara sätt. När jag såg filmen så kändes det som att regissören satt bredvid mig och sa "nu blir det läskigt. Är du beredd? För nu kommer det bli läskigt. Åh så läskigt det kommer bli." Men den enda reaktion jag hade var att jag var uttråkad och oberörd. Filmskaparna till denna har låtit sig bli influerat av de sämsta bitarna med dagens skräckfilmer vilket gör den helt oeffektiv. Som exempel, nästan alla läskig moment utspelar sig när det är natt enligt gängse praxis för dagens skräckfilmer. I originalet däremot så fanns det läskiga scener som utspelade sig under dagen och just för att det finns en krypande obehaglig känsla i filmen så funkar det även fast det är i dagsljus. Jag tycker också att Clarke inte porträtterar en lika stark känslomässig irrationalitet jämfört med Dale Midkiff i originalet. Originalet har helt enkelt mer känsla och atmosfär medan denna känns som paint by the numbers i jämförelse. Ljummen 2a.
myslas (Anmäl)   22:50 11/4
Man har gjort det här smart genom att ta Kings ramhistoria men sedan byta ut de teman som den tog upp och istället göra något nytt av det som på så vis kan stå på egna ben. Lite som Kubrick gjorde med The Shining. Nu är det här inte någon The Shining men det är en mycket bättre film än den som King själv skrev manuset till där han till stor del följde boken men blev tvungen att plocka bort så mycket att trots att det fanns med några riktigt bra scener blev en ganska tunn helhet. Jag gillade verkligen det här mycket tack vare att den inte följde boken till punkt och pricka och det säger jag som någon som verkligen älskar boken och anser att det är bland det bästa King skrivit.
haajen (Anmäl)   20:44 7/4
Svag trea, den är bättre på många plan än filmen fr 1989 men också sämre, framförallt vad gäller manuset. Helt ok att vilja göra ngt annat med Kings roman men när det bara blir klumpigt och mer löjligt än skrämmande så kanske de skulle låtit bli att ändra alltför mkt?
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Jurtjyrkogården