Juryn – A Time to Kill

Originaltitel: A Time to Kill
Regissör:Joel Schumacher
Utgivningsår:1996

Om Juryn – A Time to Kill:

En svart man tar lagen i egna händer och mördar två vita män som våldtagit hans 10-åriga dotter. En rättegång inleds, vilket intresserar medierna, Ku klux klan och många fler.

Titel: Mississippi brinner
Regissör: Joel Schumacher
År: 1994
Genre: Drama, Thriller, Mysterium
Klienten

Matthew McConaughey, Sandra Bullock, Samuel L Jackson, Kevin Spacey, Oliver Platt, Charles S Dutton, Brenda Fricker, Donald Sutherland, Kiefer Sutherland, Patrick McGoohan, Ashley Judd, Tonea Stewart, Rae'Ven Larrymore Kelly

Akiva Goldsman

Drama, Kriminalare, Thriller

Recension Juryn – A Time to Kill

- Priceguy sätter betyg 3 och skriver:
I den amerikanska södern angriper två white trash-killar en tioårig svart flicka. Hon misshandlas, våldtas och förnedras. De grips av polisen, men innan det blir rättegång tar flickans far ett automatgevär och dödar dem i allas åsyn. Fadern grips och åtalas för mord. Det är dags för den genomhygglige lokale advokaten Jake Brigance (Matthew McConaughey) att få en mördare frikänd. Samtidigt arbetar Ku...

Recension av Juryn – A Time to Kill - Läs hela!

Med i listor: John Grisham
Diskussioner om Juryn – A Time to Kill  (0 diskussioner)
Kommentarer om Juryn – A Time to Kill (294 st)
gjoob (Anmäl)   2/2 2018
Imponerande rollista, men det kompenserar bara delvis det faktum att det är en fumlig bearbetning av ett intressant ämne, totalt känslodriven, med onyanserade karaktärer och full av plattityder.
Rai (Anmäl)   1/1 2018
Helt ok, men jag vet inte, tycker det är något som fattas för den ska bli riktigt bra...
Bumbi78 (Anmäl)   24/12 2017
Juryn kanske inte håller måttet helt idag, men det spelade ju ingen roll 1996 när det begav sig. En bra Grisham-filmatisering - kanske den bästa jag hittills sett. Svettiga miljöer, svettig stämning och svettiga karaktärer.
servadac (Anmäl)   31/7 2017
Den stora behållningen med filmen är de namnkunniga skådespelarna som gör bra ifrån sig vilket är de flesta, dock inte alla. Filmen är *väldigt* 90-tal på ett dåligt sätt. Vilken tid att leva i när man kan dra "charmiga" skämt om att inte ha jobb. Det högst känsliga ämnet hanteras mycket valhänt och filmen hade troligtvis inte kunnat göras idag.
deswhip (Anmäl)   21/6 2017
Mycket välspelat drama, engagerande och gripande. I kommentarerna förekommer en del kritik emot slutet, att det skulle vara tillrättalagt och osv. Men jag tycker det positiva slutet för en gång skull var bra, smakfullt och helt på sin plats. Konstigt nog lyckas filmen få fram sitt budskap utan att krångla till det, jag menar "the bad guys" är ju verkligen bara avskum, inget annat och det utan att kännas det minsta präktig ändå!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Juryn – A Time to Kill