K-PAX

Regissör:Iain Softley
Utgivningsår:2001
Antal betyg:11950 betyg

Om K-PAX:

En man hamnar i häkte efter ett rån på Grand Central Station. Polisen för honom till ett allmänsjukhus där psykiatern Mark Powell arbetar. Mark har med framgång behandlat åtskilliga inbillningssjuka människor under sin karriär, hans nya patient är dock något av en gåta. Prot, som mannen kallar sig påstår sig vara från en annan planet, 1000 ljusår härifrån. Prots medpatienter lockas av hans berättelser och finner nytt mod, många vill resa med honom. Dr Powell är inte lika förtjust, han känner ett mörkt hot hängande över Prot, och han bestämmer sig för att använda alla tillgängliga medel för att ta reda på sanningen om denne man, innan det är för sent. När han så misslyckas, börjar han tvivla på allt som han under sitt yrkesliv tagit för självklara sanningar. Och hur lite tid man faktiskt har att upptäcka vem man är.

Titel: The Man from Earth
Regissör: Brad Anderson
År: 2000
Genre: Komedi, Romantik, Science Fiction
Lyckliga tillfälligheter

Kevin Spacey, Jeff Bridges, Mary McCormack, Alfre Woodard, David Patrick Kelly, Saul Williams, Peter Gerety, Ajay Naidu, Kimberley Scott, Conchata Ferrell, Vincent Laresca, Celia Weston, John Toles-Bey, Brian Howe, Tracy Vilar

Charles Leavitt

Drama, Science Fiction, Mysterium

USA, Tyskland

Recension K-PAX

- orCa sätter betyg 5 och skriver:
Kevin Spacey ställs i en ny strålande roll! Åter tillbaka med detta underliga leendet, bär han på en konstig ide! Att han är från yttre rymden... K-pax är namet på en planet! I alla fall om man ska tro Prout... Denna underliga kille som hamnat på ett mentalt sjukhus nyligen, och som påstår sig komma från denna planet. Tror du honom? Det gjorde i alla fall inte doktor Powell, som istället försökte...

Recension av K-PAX - Läs hela!

Med i listor: Sci Fi-litteraturbaserat
Diskussioner om K-PAX  (0 diskussioner)
Kommentarer om K-PAX (546 st)
dudson (Anmäl)   23/2 2017
Smart annorlunda intelligent film som inte riktigt liknar nått annat. Både Bridges och Spacey framförallt gör filmen grymt intressant! Man får sej verkligen en tankeställare om livet.
supermancover (Anmäl)   20/9 2016
Mysig och jag älskar Kevin Spacey. Jämt. Men filmen är lite trög och den hade kunnat vara en kvart kortare, lätt.
Sture Stenhög (Anmäl)   15/2 2016
Över tio år sedan jag såg denna senast, och jag måste säga att jag till en början var tveksam till om min gamla fyra skulle hålla. Det finns en del småsaker som jag stör mig på, men jag kände alltmer att de var just småsaker som knappast förstör den stora bilden. Jag drogs verkligen in i det här mysteriet, och det var med stor nyfikenhet som jag försökte dammsuga upp alla information som erbjuds tittaren. Kanske kan en rimlig invändning vara att det här är en motsägelsefull historia som aldrig riktigt kan gå ihop hur man än tolkar den. jag har funderat i de banorna, men det faktum att filmen är så kul att fundera kring är i slutändan det viktiga. Jag gillar också att den inte lägger sig tillrätta i någon förutbestämd genre, och att allting berättas med så enkla medel. Kevin Spacey är förstås bra dessutom. Så att ge denna något lägre än en fyra hade trots allt känts fel
mammene (Anmäl)   13/2 2016
En filosofisk historia, där Kevin Spacy gör en enastående insats, där man verkligen får något att fundera över, egentligen ganska mycket. Försöker man få ihop det så slår man i den ena väggen och tänker om, för att därefter försöka åt ett annat håll, men även där blir inte helheten hel, men det som gör det så bra är att ingen fundering är fel egentligen, den hänger med i sinnet och det gillar jag.En känga åt expertisen, att mer lita på sin egen styrka och intuition.
vetegrodd (Anmäl)   12/2 2016
Så himla mysig, jag suktar efter fler filmer med denna space-stämning i vardagskänsla
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till K-PAX