Sagan om prinsessan Kaguya

Originaltitel: Kaguyahime no monogatari
Regissör:Isao Takahata
Utgivningsår:2013

Om Sagan om prinsessan Kaguya:

Ett barn hittas i en bambudunge av en gammal barnlös bambuhuggare. Hon växer fort, som ett bambuskott, och är innan någon vet ordet av en mycket vacker, ung kvinna. Bambuhuggaren bestämmer sig för att ta henne till huvudstaden och göra henne till en riktig prinsessa.

Titel: Claire
Regissör: Charles Chaplin
År: 1918
Genre: Komedi, Krig, Stumfilm
På axel gevär

Yukiji Asaoka (röst), Tatsuya Nakadai (röst), Aki Asakura (röst), Takeo Chii (röst), Atsuko Takahata (röst)

Isao Takahata, Riko Sakaguchi

Drama, Animerad, Fantasy, Anime

The Tale of Princess Kaguya, The Tale of the Bamboo Cutter

Japan
Med i listor: Studio Ghibli
Diskussioner om Sagan om prinsessan Kaguya  (0 diskussioner)
Kommentarer om Sagan om prinsessan Kaguya (30 st)
Rymdkraft (Anmäl)   23:39 18/2
Fantastisk film om jordelivets sorg och smärta och det sköna i det. Konstig liknelse kanske men det känns som Främlingen av Camus där på slutet, som även fick mig att böla.
Zarquon (Anmäl)   2/8 2018
Baserad på en 1200 år gammal folksaga hamnar den oerhört långt ifrån Disney-mallen, vilket är lite befriande. Men också... Inte sådär helt rimlig berättelse och inte enkel att relatera till alla gånger.
Haenskii (Anmäl)   28/5 2017
Vacker som tusan men alldeles för lång och förutsägbar.
Luca Canali (Anmäl)   26/6 2016
helt fantastiska animationer! varje bildruta är som en pastelltavla. det är också kul att få ta del av en gammal japansk folksaga men här ligger även filmens svaghet, för berättelsen är som gamla folksagor är allt som oftast: förutsägbara uppfostrande och upprepande. men visst är det en bra film och ett nödvändigt andningshål långt bort från alla amerikanska 3d-dataanimationer. betyg: bra (60/100)
WillyV (Anmäl)   25/3 2016
Liknar egentligen ingenting annat, bedårande vacker animering, som till sist får en fin, berörande upplösning. Bäst i den animerade genren, ihop med Eldflugornas grav.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Sagan om prinsessan Kaguya
Se filmen