Kampen om elden

Originaltitel: La guerre du feu
Regissör:Jean-Jacques Annaud
Utgivningsår:1981

Om Kampen om elden:

En fredlig stam av neandertalare 80 000 f.Kr. angrips av homo erectus och vargar. De är nära att utplånas och förlorar dessutom källan till sin livsviktiga eld. Tre av dem ger sig av för att hitta en ny eldkälla.
Se filmen på Headweb

Regissör: Jacques Malaterre
År: 2010
Genre: Drama, Kriminalare, Äventyr
Ao, The Last Neandertal

Everett McGill, Ron Perlman, Nicholas Kadi, Rae Dawn Chong, Gary Schwartz, Naseer El-Kadi, Franck-Olivier Bonnet, Jean-Michel Kindt

Gérard Brach

Drama, Äventyr

Quest For Fire

Kanada, Frankrike, USA
Diskussioner om Kampen om elden  (0 diskussioner)
Kommentarer om Kampen om elden (48 st)
RustyFilm (Anmäl)   18/1 2017
En fantasifull filmframställning om hur människan hade det för 80 tusen år sen. Filmen är utförd utan hjälp av datoranimering (1980), vilket gör det hela ändå mer fantastiskt. Man märker att Jean-Jacques Annaud (regissör) och produktionens manus-författare har gjort ett seriöst jobb för att få historien trovärdig. Blev det trovärdigt då? Nått facit finns ju inte, så svar finns inte. Min gissning är att man ligger riktigt lång från sanningen men filmen va kul att se
Metheuz (Anmäl)   24/4 2015
Ron Perlman är som klippt och skuren för att spela grottmänniska, han ser lite ut som en neandertalare i vanliga fall. Annars så var det en väldigt trist film där jag fort tröttnade på allt grymtande och stönande. Lite plus i kanten för den skallige mannen i slutet.
Djason (Anmäl)   2/8 2014
Bättre än väntat men ändå en ganska seg dialoglös film där Ron Perlman gör en av sina första filmroller. Gillar tigrarna med påklistrade sabeltänder.
Ful_fisk (Anmäl)   27/7 2014
Jean-Jaques Annaud är en fascinerande regissör som alltid tycks göra filmer om en främmande värld utan att göra science fiction. Den här filmen handlar nämligen om ett par neandertalare som levde för 80.000 år sedan! Jävligt välgjort och oväntat trovärdigt med miljöer och beteende. Saknar egentlig dialog, eftersom människan inte utvecklat några riktiga språk än. Ron Pearlman finns givetvis med, han är ju given i rollen som grottmänniska. Spännande, välgjord, intressant och skitbra.
Gigi1943 (Anmäl)   13/1 2014
Vilka häftiga "masker", suveräna. Jag fnissade lite när jag tänkte på att detta nog är den enda filmen (som jag sett) där jag inte blev arg för att de hade "glömt" att texta ... men visst hade det varit kul att se vad de snackade om för de verkade ju förstå varandra ganska bra. Kroppsspråket är suveränt. Kul film men aningen för lång, blev lite segt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Kampen om elden