Betyg idag: 1 048 Besökare idag: 4 857

Originaltitel: Vercingétorix
Regissör:Jacques Dorfmann
Utgivningsår:2001

Om Kampen om Gallien:

När den unge Vercingétorix ser sin far brutalt dödas, svär han att hämnas. Han växer upp och fostras av de allvetande och mystiska druiderna till att bli en intelligent och fullfjädrad krigare. Den romerska armén med Julius Ceasar i spetsen ockuperar hans land, Gallien. Det var de som dödade hans far. Vercingétorix kamp för hämnd är därför också en kamp för ett fritt Gallien.

Titel: Dungeons & Dragons: Wrath of the Dragon God
Regissör: Mel Gibson
År: 1995
Genre: Drama, Action, Krig
Braveheart

Max von Sydow, Christopher Lambert, Klaus Maria Brandauer, Inés Sastre, Denis Charvet, Bernard-Pierre Donnadieu, Maria Kavardjikova

Anne de Leseleuc, Rospo Pallenberg, Norman Spinrad, Jacques Dorfmann

Drama, Äventyr

Druids

Kanada, Frankrike
Med i listor: Filmtipsets Sämsta 250, Medlemmarnas hatfilmer
Diskussioner om Kampen om Gallien  (0 diskussioner)
Kommentarer om Kampen om Gallien (174 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   28/10 2017
Robkiller (Anmäl)   3/12 2011
Berättelsen om Vercingétorix och Galliens kamp mot romarna med Julius Ceasar (och nej det handlar inte om Asterix & Obelix). Tanken med det här är väl att få till en historisk skildring av vad som egentligen hände; hur bra det stämmer kan jag inte svara på, men det liknar då Braveheart väldigt mycket. Tyvärr brister detta på en del skådespelare i fel roller (kan ju förstå varför de ville ha Christopher Lambert som svärdsvingande hjälte i en fransk film, men han passar inte alls. Kul dock med Max von Sydow som spelar Druid och ser ut som gandalf). Brisande kameraarbete, värdelösa slagsmålsscener, och ett musikaliskt soundtrack som är väldigt intetsägande får det här att kännas rätt segt och ointressant. Får ändå godkänt för att de försökte och det blev väl hyfsat i alla fall.
Glorfindel (Anmäl)   31/10 2011
Ja, att filmen är dålig är inte mycket att orda om. Det förvånar inte heller, redan innan man satt sig visste man om att det var en riktig kalkon. Det som gör att den klarar tvåan är nog att den utspelar sig i en miljö som jag gillar.
Solidus (Anmäl)   10/2 2011
Kampen om Gallien är en dålig film, något som var ganska självklart innan jag ens hade sett filmen. Det jag satt och hoppades på var att verket var så uselt att jag kunde luta mig tillbaka och skratta åt eländet, men icke. Till en början är det smått komiskt (att se Lambert, som då var 44 år gammal, spelar en 20-åring är ett minnesvärt ögonblick), men efter 15 minuter in i filmen börjar jag sucka åt detta projekt. Det är så dåligt att det blir tråkigt. Skådespelarnas amatörmässiga insatser är patetiskt och manuset ska vi inte ens tala. Kort och gott: Skitfilm.
maiser (Anmäl)   3/6 2010
Finnes det noen bra film med dette temaet satt på spissen? Vennligst send meg en melding om du veit.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Kampen om Gallien