Katt på hett plåttak

Originaltitel: Cat on a Hot Tin Roof
Regissör:Richard Brooks
Utgivningsår:1958

Om Katt på hett plåttak:

Filmatisering av Tennesse Williams pjäs om hur överhuvudet i en förmögen sydstatsfamilj får veta att han är döende och hans giriga familj, förutom en av sönerna, gör allt för att ställa sig in hos honom.

Titel: Linje Lusta
Originaltitel: A Streetcar Named Desire
Regissör: Elia Kazan
År: 1951
Linje Lusta
Titel: Vem är rädd för Virginia Woolf?
Originaltitel: Who's Afraid of Virginia Woolf?
Regissör: Mike Nichols
År: 1966
Vem är rädd för Virginia Woolf?
Titel: Insats förlorad
Originaltitel: East of Eden
Regissör: Elia Kazan
År: 1955
Öster om Eden

Paul Newman, Elizabeth Taylor, Burl Ives, Larry Gates, Jack Carson, Judith Anderson, Madeleine Sherwood

Richard Brooks, James Poe, Tennessee Williams

Drama

Recension Katt på hett plåttak

- Lorendriel sätter betyg 4 och skriver:
Katt på hett plåttak är en filmatisering av Tennessee Williams pjäs med samma namn. Filmen är därför befäst med de klassiska teaterkonventionerna: den utspelar sig under ett dygn, på samma ställe och det finns inga större sidointriger. Överföringen har trots det gått smärtfritt och den blev en stor publik framgång när den kom 1958. Handlingen tar plats på en stor lantegendom som styrs av Big...

Recension av Katt på hett plåttak - Läs hela!

Med i listor: 50-tal Top 50, Tennessee Williams
Diskussioner om Katt på hett plåttak  (0 diskussioner)
Kommentarer om Katt på hett plåttak (115 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   28/10 2017
Barneyk (Anmäl)   29/9 2016
Dysfunktionella familjer som gapar och skriker i typiskt pjäs-manér är sällan något jag uppskattar jättemycket. Det är bra och välspelat men oengagerande. Slätstruken till svag trea.
annihilat0r (Anmäl)   4/3 2015
"Cat on a Hot Tin Roof" är en fantastisk liten pärla med Paul Newman och Elizabeth Taylor i centrum. Flertalet minnesvärda scener, befriande skön dynamik och stimulerande svart humor. Detta är amerikansk 50-tals film när den tenderar att vara som bäst. Skarpt manus och våldsamt karismatiska skådespelare. Som en värmeladdad pil – rakt in i hjärtat.
Krille80 (Anmäl)   7/1 2015
Såg denna film i form av förutsättningarna hos mig själv av halsfluss och feber med penicillin som inte fungerar. Från min synvinkel upplevde jag denna film mest gapig och ytlig om galna och otrevliga karaktärer i en lika otrevlig familj. Ändå finns det stunder då den uppvisar lite djup och man får möjlighet att uppskatta skådespelarprestationerna.
Raimo_1985 (Anmäl)   12/8 2014
Först tycker jag mest det är irriterande och en jobbig teaterfilm med en massa karaktärer som bara skriker åt varandra. Längre in i filmerna inser jag de många fyndigheterna och fantastiska replikerna och höjer betyget från godkänt till bra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Katt på hett plåttak