Katzelmacher

Originaltitel: Katzelmacher
Regissör:Rainer Werner Fassbinder
Utgivningsår:1969

Om Katzelmacher:

Jorgos, en invandrare från Grekland, börjar umgås med en grupp unga människor som brukar umgås tillsammans. Denna främling skapar fientlighet och avundsjuka bland dem, och han blir hånfullt kallad kommunist och liknande saker.

Titel: Gabbeh
Originaltitel: Window Water Baby Moving
Regissör: Stan Brakhage
År: 1962
Window Water Baby Moving
Titel: Varning för en helig sköka
Originaltitel: Warnung vor einer heiligen Nutte
Regissör: Rainer Werner Fassbinder
År: 1971
Genre: Drama, Komedi
Varning för en helig sköka
Titel: Vilden
Regissör: Aki Kaurismäki
År: 1983
Genre: Drama, Kriminalare
Brott och straff

Hanna Schygulla, Lilith Ungerer, Elga Sorbas, Doris Mattes, Irm Hermann, Harry Baer, Rudolf Waldemar Brem, Rainer Werner Fassbinder

Rainer Werner Fassbinder

Drama

Västtyskland
Diskussioner om Katzelmacher  (0 diskussioner)
Kommentarer om Katzelmacher (12 st)
JimCarrey (Anmäl)   1/4 2013
Hihihi.. Bitvis väldigt träffande. Det finns en del poänger i problematiserandet kring inre och yttre verkligheter. Beskrivningen av det samspelet är enligt den här filmen förvirrat och den avskalade dialogen blottlägger ofta idiotin bakom långrandigheten. Jag stör mig dock på den sarkastiska polemiken mot ordspråk och liknande som känns lite kontraproduktiv i all sin självklarhet men den här filmen har många kvaliteér även om den inte hållit sig lika väl som en del andra Fassbinder-rullar 4-
mylar (Anmäl)   19/11 2012
Sällan har en film sagt så mycket med så lite. Det är få scenerier, få karaktärer och korta dialoger. Istället är det massor av symbolik, underförstådda meningar och uttrycksfulla scener. Givetvis är det även gott om poser, men det får man ta när man ser Fassbinder. Det knappa skådespeleriet gör även att Fassbinders egen roll inte förstörs av hans talanglöshet på det området.
gjoob (Anmäl)   2/6 2012
Lite klumpig artsy-film som sneglar på La Nouvelle Vague, men den har vissa höjdpunkter och den markerar början på en fantastisk filmkarriär. Även om den kanske inte visar på Fassbinders fulla finess känns den mer Fassbindersk än någon annan film jag sett.
foppa99 (Anmäl)   6/10 2009
topp 3 på min fassbinder-favvo-lista
apfigur (Anmäl)   18/9 2008
Mycket minimalistiskt, och konsekvent. Det finns någon slags avsaknad av tid, vilket jag av någon anledning gillar skarpt. En av de bättre Fassbinderfilmerna, av de jag sett hittills. Mer ska det bli.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Katzelmacher