Kattfilmen

Originaltitel: Kedi
Regissör:Ceyda Torun
Utgivningsår:2016

Om Kattfilmen:

Av alla fenomen på YouTube är katter det mest populära. Där avbildas de oftast i komiska situationer eller som gulliga små varelser. Här får vi ett helt annat perspektiv, i en film om de katter som befolkar Istanbuls gator. Det finns tusentals av dem. Många av dem är ättlingar till skeppskatter som kommit till Istanbul under den ottomanska epoken och som sedan missat båten. Till skillnad från hundarna, som ser upp till människan som en gud, kommer katterna till människan när de önskar mat och omvårdnad. Ceyda Torun tar oss på en promenad genom sin födelsestad i ett kattlikt tempo där vi inte rusar runt utan får tid att se oss om. Vi får möta djuren och de människor som förstått att katten både är människans bäste vän och stadens härskare.

Titel: Gatukatten Bob
Gatukatten Bob

Dokumentär

Nine Lives: Cats in Istanbul

Turkiet, USA
Diskussioner om Kattfilmen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Kattfilmen (14 st)
yrkeschaufföre (Anmäl)   30/7 2018
Gulliga katter, kul å intressanta historier men den kunde varit under timmen å ändå fått fram samma budskap.
Nalleman (Anmäl)   27/7 2018
En mycket fin film om ett av våra mest underbara djur - katten.
Norpan0 (Anmäl)   8/3 2018
Fina bilder på katter i Istanbul. Lite onyanserad då alla människor som medverkade var positiva till gatukatterna.
karlmats (Anmäl)   24/1 2018
En gullig dokumentär som man blir glad av. Härligt att se hur katterna kan leva fritt och hur de verkar bli bra omhändertagna av människorna i staden. Sen är det väl givetvis bara en bild av verkligheten men den inger hopp och värme och det är ju aldrig fel att se katter kuta runt. På det stora hela säger den inte så mycket dock så det är svårt att sätta högre än en stark 2a, men trivsam var den.
mammene (Anmäl)   21/1 2018
Att se så många katter och dess olika personligheter är en fröjd och även dessa människor som sköter om dem och får så mycket tillbaks, besvarad kärlek. Men som sagt de har olika personligheter och lynnen, man måste förtjäna deras kärlek. Tänker också att detta skulle aldrig tillåtas i Sverige. En mycket kärleksfull film.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Kattfilmen