Kellys hjältar

Originaltitel: Kelly's Heroes
Regissör:Brian G Hutton
Utgivningsår:1970

Om Kellys hjältar:

Andra världskriget pågår för fullt när menige Kelly får veta att 14000 guldtackor finns gömda i en bank långt inne i fiendeland. Han värvar ett osannolikt gäng äventyrslystna soldater och börjar planera århundradets fräckaste bankrån. En livsfarlig tredagars "semester" med sexton miljoner dollar att dela på. För de som överlever.

Titel: Tolv fördömda män
Regissör: Michael Winner
År: 1969
Genre: Komedi, Äventyr, Krig
Hannibal Brooks

Clint Eastwood, Telly Savalas, Don Rickles, Donald Sutherland, Harry Dean Stanton, Gavin MacLeod, Carroll O'Connor, Stuart Margolin, Hal Buckley, Richard Davalos, Jeff Morris (I), Gene Collins, Len Lesser

Troy Kennedy-Martin

Komedi, Action, Äventyr, Krig

USA, Jugoslavien

Recension Kellys hjältar

- Krellus sätter betyg 5 och skriver:
Det här är en riktig kultfilm där många kända, och okända, skådelspelare finns med. Vad sägs om Clint "Dirty Harry" Eastwood, Telly "Kojak" Savalas och Donald Sutherland? Handlingen är smått absurd då ett gäng krigströtta amerikanska soldater bestämmer sig för att råna en bank bakom fiendens linjer. Detta samtidigt som andra väldskriget pågår för fullt runt om dem. Präktige Clint Eastwood spelar...

Recension av Kellys hjältar - Läs hela!

Med i listor: Filmtipsets Topp 250, Krig Top 50, Krigskomedier
Diskussioner om Kellys hjältar  (0 diskussioner)
Kommentarer om Kellys hjältar (280 st)
dudson (Anmäl)   16:00 20/4
Känns mera som en buskis allt för ofta. Istället för en renodlad krigs film. Men visst glänser den till och kult-status förtjänar den allt. Sen många sköna skådisar. Då speciellt Sutherland som lyser upp med sin knasiga charm.
Pi-R (Anmäl)   25/8 2018
Pojkboksäventyr med relativt påkostad budget. Lättsamt, tramsigt, och fånigt, men, med det sagt, inte utan kvalitéer, om man är villig att köpa premisserna och stänga av hjärnan för ett par timmar. Framförallt levererar Donald Sutherland, som lyckas med en fantastisk prestation i rollen som Oddball. I övrigt puttrar det på, på matinésätt, oförargligt och med explosioner utspridda för att hålla tittarnas engagemang uppe.
StaffanE71 (Anmäl)   23/12 2017
Ett "pojkarnas filmäventyr" i WW2-tappning. Orättfärdigt bortglömd idag. Det är humorn som räknas. I sin genre är den kunglig. Klar 4'a.
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Har åldrats dåligt
stgurgel (Anmäl)   29/1 2017
Sköna karaktärer i skönt samspel. Underhållning med perfekt tonsäkerhet
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Kellys hjältar