Kikujiros sommar

Originaltitel: Kikujirô no natsu
Regissör:Takeshi Kitano
Utgivningsår:1999

Om Kikujiros sommar:

Nioårige Masao bor hos sin mormor och drömmer om att få återförenas med sin mor som enligt mormor bor och jobbar på annan ort. När sommaren kommer är Masao den ende som blir kvar i stan av sina kompisar. Mormors kavata granne tycker synd om Masao och beordrar sin man att ta honom till hans mamma. På sin resa genom Japan tillsammans med den excentriske mannen upplever Masao under några dygn sitt livs sommar.

Titel: St. Vincent
Regissör: Takeshi Kitano
År: 1990
Genre: Komedi, Action
Kokpunkten

Takeshi Kitano, Yusuke Sekiguchi, Kayoko Kishimoto, Kazuko Yoshiyuki, Yûko Daike, Beat Kiyoshi, Great Gidayu, Rakkyo Ide, Fumie Hosokawa, Daigaku Sekine, Akaji Maro, Nezumi Imamura

Takeshi Kitano

Drama, Komedi, Roadmovie

Kikujiro

Japan
Med i listor: Asien, Norrköping Filmfestival Flimmer 2000, Roadmovie Top 50
Diskussioner om Kikujiros sommar  (0 diskussioner)
Kommentarer om Kikujiros sommar (219 st)
jcoke88 (Anmäl)   17/12 2018
Gemytlighetsfaktorn är minst 100.
pungsnigel (Anmäl)   16/2 2018
Otroligt vacker film där man önskar man fått lära känna vissa karaktärer lite mer på djupet. Musiken är magisk.
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
BrutusBeefcake (Anmäl)   3/9 2015
Fick mig några riktigt sköna garv ibland och den är ju ganska mysig. Gillar också de stämningsfulla mardrömsscenerna..Men efter ca 80-90 minuter tappar den musten och känns inte som den har mycket mer att berätta, sista 30 är endast en transportsträcka som varken är rolig eller briljant, vilket gör att den sjunker lite. Men jag hade ändå mycket trevlig stund, en av Kitanos bättre filmer. (9-/15)
AlbinWesley (Anmäl)   30/11 2014
Mmmm, hjärtat och musiken var det ja. När jag ser den här inser jag plötsligt vad Hisaishi betytt för de Ghibli-filmer jag sett där han komponerat musiken. Den ger filmen en nivå av magi nästan. Även i övrigt är den underbar, absolut. Tycker om berättargreppen, fotot och framför allt relationen mellan huvudpersonerna och dess utveckling.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Kikujiros sommar