Kill Bill - Vol. 1

Originaltitel: Kill Bill: Vol. 1
Regissör:Quentin Tarantino
Utgivningsår:2003

Om Kill Bill - Vol. 1:

En kvinna tillhörde en grupp yrkesmördare, tills de en dag vänder sig emot henne. Fem år senare vaknar hon upp ur en koma som hennes forna chef Bill har försatt henne i. Det är början på hennes sökande efter en blodig hämnd.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Quentin Tarantino
År: 2012
Genre: Drama, Western
Django Unchained

Michael Madsen, Uma Thurman, Daryl Hannah, Lucy Liu, David Carradine, Vivica A Fox, Michael Parks, Sonny Chiba, Chiaki Kuriyama, Julie Dreyfus, Gordon Liu Chia-hui, Michael Bowen, Jun Kunimura, Kenji Ohba, Yuki Kazamatsuri, James Parks

Quentin Tarantino

Drama, Action, Kriminalare, Thriller

Kill Bill: Volume 1, Kill Bill - Volume 1

Recension Kill Bill - Vol. 1

- Vroomfondel sätter betyg 3 och skriver:
En kvinna (spelad av Uma Thurman) vaknar efter 4 år i koma upp på ett sjukhus någonstans i USA. Efter en (ovanligt kort) tillfriskningsperiod ger hon sig ut för att hämnas på dem som försatte henne i koma och i processen dödade hennes ofödda barn samt hennes tilltänkte make. Sådant är upplägget när Tarantino tar med oss på en härligt blodig resa i sann Hongkonganda kryddad med inte alltid fullt så...

Recension av Kill Bill - Vol. 1 - Läs hela!

Med i listor: 2000-tal Top 50, Action Top 50, Drama Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipsets Topp 250, Kriminalare Top 50, Lönnmördare, Norrköping Filmfestival Flimmer 2004, Stockholm XIV American Independent, Thriller Top 50
Diskussioner om Kill Bill - Vol. 1  (0 diskussioner)
Kommentarer om Kill Bill - Vol. 1 (1724 st)
Pi-R (Anmäl)   20:37 9/2
Visst kräver storyn att man tar av sig sina allra mest realistiska glasögon, men förmår man göra det är detta en smått magnifik film. Tempot är makligt, samtidigt som scenerna fylls med utsökt action. Tarantinos kärlek till film som konst och som kulturellt uttryck har nog aldrig kommit mer till sin rätt än här, och det narrativa drivet och blandningen av filmiska grepp gör helheten svåröverträffad. Thurman gör dessutom sitt livs rollprestation. Storyn växer visserligen i Vol 1 (som dessutom ger Carradine välförtjänt mer tid framför kameran) men som upplevelse höjer sig Vol 1 över såväl uppföljaren som flertalet andra Tarantinofilmer.
labi (Anmäl)   29/12 2018
Mästerlig i all sin fånighet. Gillar inte alls den här typen av film egentligen, men mäster Tarantino vet vad han gör.
Strongbow (Anmäl)   6/12 2018
Precis sett om den och måste höja mitt betyg. Filmen har verkligen åldrats med värdighet. Uma Thurman gör sin livs roll och det är oerhört snyggt och välgjort allting . Tror jag hade svårt för allt ultravåld men tycker nu att det är så snyggt paketerat att den nästan förtjänar en femma. Betyg 4.5
#54 (Anmäl)   4/7 2018
Frågan är om jag inte uppskattar den här mer nu än för femton år sedan.
Trangor (Anmäl)   10/5 2018
Såg om den och höjde från tvåa till femma. Man måste vara på rätt humör för att stå ut med och uppskatta den här filmen. När man förstår att det är meningen att fysiken ska vara överdriven, när man ser att filmen bryter fjärde väggen, då står man inför filmkonst.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Kill Bill - Vol. 1