Kinesflickans hämnd

Originaltitel: The Bitter Tea of General Yen
Regissör:Frank Capra
Utgivningsår:1933

Om Kinesflickans hämnd:

En ung amerikansk kvinna far till Shanghai mitt under inbördeskriget på trettiotalet för att gifta sig med en missionär. Hon separeras från sin fästman men räddas av general Yen; en kinesisk krigsherre som hon allt eftersom känner sig mer och mer attraherad av.

Titel: Shanghaiexpressen
Regissör: Henry King
År: 1955
Genre: Drama, Romantik
Skimrande dagar

Barbara Stanwyck, Nils Asther, Toshia Mori, Walter Connolly, Gavin Gordon, Lucien Littlefield, Richard Loo, Helen Jerome Eddy

Edward E Paramore Jr

Drama, Romantik, Krig

Diskussioner om Kinesflickans hämnd  (0 diskussioner)
Kommentarer om Kinesflickans hämnd (17 st)
KimEkberg (Anmäl)   24/3 2018
Nej, djupt märklig film. Krigsscenerna känns ju verkligen på allvar, men den koloniala blicken gör den ganska svårsmält. Man undrar hur de tänkte och varför. Men det går väl inte för en post-hipster på telefonplans biblioteks meröppet att ens komma i närheten av att förstå.
andmoreagain (Anmäl)   10/5 2015
För mig en ovanlig Capra-film; mörk och pessimistisk. Svensken Nils Asther rolltolkning av en psykopatisk kinesisk general har jag svårt att tolka. Löjligt sminkad, bryter ibland rätt bra med kinesisk accent, ibland skriker ut repliker som en brittisk herre men gör det aldrig till en kalkoninsats utan är ändå övertygande kylig och hemsk. En märklig rollprestation. Sen saknade jag nog en del essenser som gjorde att jag kunde köpa varför the good girl helt plötsligt blir attraherad av the bad guy. Första Hollywood-filmen som bjuder på en svensk replik? -Skäms du inte? :D
AlbinWesley (Anmäl)   10/4 2014
Rekommenderad fyra! Kanske en trea för 50 år sen innan Said och innan kolonialperspektiv existerade. Definitivt inte nu.
Bomkia (Anmäl)   5/4 2014
Förvånansvärt mer bångbottnad än vad jag förväntade mig. Med en sämre regissör kunde detta blivit ganska dåligt, men Capra leder filmen framåt på ett förtjänstfullt sätt. Stanwyck och svensken Asther är riktigt bra. 4a.
Tonti (Anmäl)   25/11 2013
Snyggt foto och härlig studioproduktion höjer en ganska livlös film som både är rasistisk och försöker kommentera rasism på samma gång. Långt från Capras stil och Stanwyck har ännu inte blivit den intressanta skådis hon är senare i karriären men jag tycker ändå att den är sevärd.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Kinesflickans hämnd