King Arthur

Originaltitel: King Arthur
Regissör:Antoine Fuqua
Utgivningsår:2004

Om King Arthur:

Historiker har under århundranden hävdat att Kung Arthur bara är en myt, men legenden baseras på en verklig hjälte. Arthur är en motsträvig ledare som helst av allt vill lämna England och återvända till sitt hem i det lugna och stabila Rom. Nu när Romarriket inte längre har sitt grepp om England behöver landet en ny ledare för att fylla tomrummet. England behöver en kung - någon som inte bara kan försvara landet mot invaderande saxare, utan även leda ön in i den nya tidseran. Med rådgivning från Merlin, en före detta fiende, och den vackra och modiga Guinevere vid sin sida måste Arthur finna styrkan att ändra historiens gång. Men innan han kan återvända till Rom återstår ett sista uppdrag för honom och hans riddare - Lancelot, Galahad, Bors, Tristan och Gawain.

Titel: Ironclad
Originaltitel: Ironclad
Regissör: Jonathan English
År: 2011
Genre: Drama, Action, Romantik, Äventyr, Krig
Ironclad
Titel: The Eagle
Originaltitel: The Eagle
Regissör: Kevin Macdonald (I)
År: 2010
Originaltitel: Gladiator
Regissör: Ridley Scott
År: 2000
Gladiator

Clive Owen, Stephen Dillane, Keira Knightley, Ioan Gruffudd, Stellan Skarsgård, Ray Winstone, Hugh Dancy, Ray Stevenson, Til Schweiger, Charlie Creed-Miles, Mads Mikkelsen, Joel Edgerton, Sean Gilder, Ivano Marescotti, Pat Kinevane, Ken Stott

David Franzoni

Drama, Action, Äventyr, Krig

USA, Irland, Storbritannien

Recension King Arthur

- Cicero_ sätter betyg 2 och skriver:
Och det började ju så bra. För visst känns det som en riktigt trevlig äventyrsfilm i början, med nobla riddare, snygga svärdsstrider och högtflygande dialog om ära och heder. Jag älskar sånt. Det var ju sånt jag kommit för att se. Filmen handlar alltså om legenden om Kung Arthur, och hur han enade britterna under en flagga. Vi får möta en ung Arthur som Artorius, romersk ståthållare i Englands södra...

Recension av King Arthur - Läs hela!

Med i listor: Arthur-sagan, Krig Top 50
Filmnummer: 19932
Diskussioner om King Arthur  (0 diskussioner)
Kommentarer om King Arthur (901 st)
dudson (Anmäl)   12:34 9/3
Fräck Arthur saga med bra skådisar. Owen & Scars. Dessa filmer briljerar verkligen med sina mäktiga strids-scener. t,e,x min favo här. Korsandet av is-floden. Sen om legenden är sann eller inte kan man ju diskutera till dö- dagar/ Hejade ibland på Vikinga hären då dom är coolaste genom krigs-historien.
Rai (Anmäl)   19/12 2018
Tröttsam dålig... Är så jäkla seg...
Filmfantast86 (Anmäl)   17/10 2017
Nintendo 64 (Anmäl)   2/7 2017