King Creole

Originaltitel: King Creole
Regissör:Michael Curtiz
Utgivningsår:1958

Om King Creole:

Danny Fisher är en stökig yngling som kuggas från high school. Han får jobb som diskare på en nattklubb och får en natt chansen att uppträda. Succén är ett faktum och gangsterbossen Maxie Fields vill att han skall uppträda på hans nattklubb, vilket Danny vägrar. Maxie är dock inte van att få nej.

Efter Harold Robbins roman "A Stone for Danny Fischer"

Titel: Jailhouse Rock
Regissör: Charles A Nichols
År: 1944
Genre: Komedi, Familjefilm
Pluto får vårkänslor

Elvis Presley, Carolyn Jones, Walter Matthau, Dolores Hart, Dean Jagger, Liliane Montevecchi, Vic Morrow, Paul Stewart, Jan Shepard, Brian G Hutton, Jack Grinnage, Dick Winslow, Raymond Bailey

Michael V Gazzo, Herbert Baker

Drama, Kriminalare, Musikal

Diskussioner om King Creole  (0 diskussioner)
Kommentarer om King Creole (19 st)
RustyFilm (Anmäl)   5/12 2016
Det höga betyget är naturligtvis för musiken och Elvis men filmen är för den skull inte dålig. En konstighet är att huvudnumret "King Creole" framförs i filmen med ett ganska oengagerat scenframträdande. Läppsynken är dessutom katastrofalt dålig i just den scenen. Däremot är inlednings scenerna med betydligt okändare "Crawfish" storslagen. Skulle den brytas ut som en musikvideo skulle den knäcka det mesta på marknaden idag. Filmen är restaurerad på ett bra sätt.
Stygga-Vargen (Anmäl)   24/9 2016
Mycket bra musik (vilket känns onödigt att påpeka) och på det hela taget ett bra och underhållande drama. Väldigt välspelat.
larsen1976 (Anmäl)   14/12 2015
Knappast Elvis bästa... det som gjorde mig besviken var den usla kvalitén. Filmkvalitén påminde om att filmen var från 20 eller 30-talet för det lär ju knappast vara mitt ex som var dåligt.
ilBrutto (Anmäl)   9/8 2014
Den klart bästa av Elvis alla kassa filmer. Dessutom den filmen med klart bäst musik, innan allt blev balladsmörja. Som grädde på moset Walter Matthau som maffiaboss
Gigi1943 (Anmäl)   21/2 2014
Bildjournalen hade en tävling om vilket svenskt namn filmen skulle ha, många föreslog "Gangsterkungen" utan att man hade sett filmen, ingen visst vilken roll som var hans (Elvis alltså), snopet när man sen såg filmen och de kom aldrig på nåt svenskt namn. Det här är en av hans bästa filmer näst efter Jailhouse Rock).
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till King Creole