King Lear

Originaltitel: King Lear
Regissör:Richard Eyre
Utgivningsår:2018

Om King Lear:

En åldrande kung bjuder in katastrofen när han abdikerar och lämnar över tronen till sina korrupta döttrar och förkastar den dottern som älskar honom och som är ärlig. Tv-film baserad på William Shakespeares odödliga pjäs.

Anthony Hopkins, Emma Thompson, Emily Watson, Jim Broadbent, Florence Pugh, Jim Carter, Andrew Scott, John Macmillan, Tobias Menzies, Anthony Calf, Karl Johnson, Christopher Eccleston, John Standing, Chukwudi Iwuji, Simon Manyonda

Richard Eyre

Drama

Storbritannien, USA
Diskussioner om King Lear  (0 diskussioner)
Kommentarer om King Lear (2 st)
alerhe (Anmäl)   23:13 21/4
Anthony Hopkins är briljant som väntat, men filmen lyckas inte alls göra rättvisa till ett utav Shakespeares absolut bästa verk. Visst, vill man försöka sig på en modern adaption utav Shakespeare så go for it, men detta var bara slarvigt utfört med flera kritiska vändpunkter i dramat som bara förbises. Halvdan regi, och dramats våldsamma scener är iscensatta på ett sätt så att de bara framstår som löjliga. Denna filmatisering utav denna storslagna tragedi engagerar inte tittaren för fem öre.
Engravadlax (Anmäl)   21:56 10/3
Ännu en Shakespeareadaptation på anakronistisk Shakespearianska. :|