Kingdom of Heaven

Originaltitel: Kingdom of Heaven
Regissör:Ridley Scott
Utgivningsår:2005

Om Kingdom of Heaven:

På medeltiden, under korstågens tid, levde en smed vid namn Balian, en man som förlorat både sin familj och sin tro. Ödet, i form av riddaren Godfrey av Ibelin, söker upp honom och avslöjar att han är Balians far. Godfrey tar med honom på en resa över den Heliga stadens kontinenter. När Godfrey lämnar över sitt svärd till Balian lämnar han också över den hemliga eden: att beskydda de hjälplösa, säkra freden och sträva efter harmoni mellan religioner och kulturer.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Alejandro Amenábar
År: 2009
Genre: Drama, Action, Romantik, Äventyr
Agora

Orlando Bloom, Eva Green, Edward Norton, Marton Csokas, Jeremy Irons, David Thewlis, Brendan Gleeson, Liam Neeson, Michael Sheen, Ghassan Massoud, Alexander Siddig, Khaled Nabawy, Velibor Topic, Kevin McKidd, Ulrich Thomsen, Nikolaj Coster-Waldau

William Monahan

Drama, Action, Äventyr, Krig

USA, Storbritannien, Spanien, Tyskland, Marocko

Recension Kingdom of Heaven

- connya sätter betyg 3 och skriver:
Orlando Bloom är 2000-talets Leonardo DiCaprio och då menar jag inte alls som skådespelare; utan det faktum att så många kommer avsky honom och sedan kommer han till slut göra en film med riktigt bra prestation och så säger alla att han är förlåten. Jag har aldrig riktigt förstått hur man kan ogilla vissa skådespelare och bedöma en film utifrån att man inte "kan med dem" och jag kommer alltid hävda...

Recension av Kingdom of Heaven - Läs hela!

Med i listor: Krig Top 50
Diskussioner om Kingdom of Heaven  (0 diskussioner)
Kommentarer om Kingdom of Heaven (783 st)
Christopherno1 (Anmäl)   15/9 2018
Se Director's Cut. Det är DAG och NATT. Medan bio versionen är en högst medioker film, är directors cut en sällsynt bra episk riddarhistoria, bättre än Gladiator.
Rai (Anmäl)   8/3 2018
Gillar den här filmen trots att jag tycker att inte Orlando Bloom orkar riktigt axla filmen!
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
Illville (Anmäl)   8/12 2016
Vad som skulle kunna vara en episk riddarhistoria är i detta fall en ganska torftigt berättad sådan, om än snyggt filmad.
film_Alex (Anmäl)   14/1 2016
Filmen innehåller så många historiska felaktigheter skapade för att passa en modern politisk korrekt diskurs att det blir pinsamt påtagligt på många håll. Se det här som en töm och glöm rulle. Saladin var inte heller någon moderat liberal som filmen antyder, utan han var envåldshärskare han med. Bland det första han beordrade vid intåget i Jerusalem 1187 var att slita ner den stora krucifixen som stod på Tempelberget och att kasta ut större delen av alla kristna. Det må vara "fair play" i medeltiden, men höj inte upp honom som någon form av helgon tack.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Kingdom of Heaven