Kingdom of Heaven

Originaltitel: Kingdom of Heaven
Regissör:Ridley Scott
Utgivningsår:2005

Om Kingdom of Heaven:

På medeltiden, under korstågens tid, levde en smed vid namn Balian, en man som förlorat både sin familj och sin tro. Ödet, i form av riddaren Godfrey av Ibelin, söker upp honom och avslöjar att han är Balians far. Godfrey tar med honom på en resa över den Heliga stadens kontinenter. När Godfrey lämnar över sitt svärd till Balian lämnar han också över den hemliga eden: att beskydda de hjälplösa, säkra freden och sträva efter harmoni mellan religioner och kulturer.
Se filmen på Plejmo

Originaltitel: El Naser Salah el Dine
Regissör: Youssef Chahine
År: 1963
Saladin and the Great Crusades

Orlando Bloom, Eva Green, Edward Norton, Marton Csokas, Jeremy Irons, David Thewlis, Brendan Gleeson, Liam Neeson, Michael Sheen, Ghassan Massoud, Alexander Siddig, Khaled Nabawy, Velibor Topic, Kevin McKidd, Ulrich Thomsen, Nikolaj Coster-Waldau

William Monahan

Drama, Action, Äventyr, Krig

USA, Storbritannien, Spanien, Tyskland, Marocko

Recension Kingdom of Heaven

- soderbaum sätter betyg 3 och skriver:
Kingdom of Heaven är en påkostad och välgjord film om korstågen till Det Heliga Landet på 1100-talet och den konflikt som kom att uppstå mellan kristna och muslimer. Filmen följer en mycket fiktionell tolkning av Balian av Ibelin som, i sällskap av sin far, reser från Frankrike till Jerusalem för att botgöra sina synder. Som den nya baronen av sin fars gamla marker står han till kungen av Jerusalems...

Recension av Kingdom of Heaven - Läs hela!

Med i listor: Krig Top 50
Diskussioner om Kingdom of Heaven  (0 diskussioner)
Kommentarer om Kingdom of Heaven (783 st)
Christopherno1 (Anmäl)   15/9 2018
Se Director's Cut. Det är DAG och NATT. Medan bio versionen är en högst medioker film, är directors cut en sällsynt bra episk riddarhistoria, bättre än Gladiator.
Rai (Anmäl)   8/3 2018
Gillar den här filmen trots att jag tycker att inte Orlando Bloom orkar riktigt axla filmen!
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
Illville (Anmäl)   8/12 2016
Vad som skulle kunna vara en episk riddarhistoria är i detta fall en ganska torftigt berättad sådan, om än snyggt filmad.
film_Alex (Anmäl)   14/1 2016
Filmen innehåller så många historiska felaktigheter skapade för att passa en modern politisk korrekt diskurs att det blir pinsamt påtagligt på många håll. Se det här som en töm och glöm rulle. Saladin var inte heller någon moderat liberal som filmen antyder, utan han var envåldshärskare han med. Bland det första han beordrade vid intåget i Jerusalem 1187 var att slita ner den stora krucifixen som stod på Tempelberget och att kasta ut större delen av alla kristna. Det må vara "fair play" i medeltiden, men höj inte upp honom som någon form av helgon tack.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Kingdom of Heaven