Betyg idag: 1 325 Besökare idag: 5 136

Originaltitel: Klänningen
Regissör:Vilgot Sjöman
Utgivningsår:1964

Om Klänningen:

Dottern är i puberteten, mamman i klimakteriet. En dag får dottern en klänning som hon önskat sig av sin mamma.

Gunn Wållgren, Gunnar Björnstrand, Tina Hedström, Mimi Pollak, Lars-Erik Berenett

Ulla Isaksson

Drama

Sverige
Med i listor: Lunds studenters filmstudio
Diskussioner om Klänningen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Klänningen (6 st)
andmoreagain (Anmäl)   09:36 30/6
Håll f ö utkik efter "Hassel" som en kock som kommer med varor! Snygg karl, rätt lik en ung Bosse Parnevik.
andmoreagain (Anmäl)   18:38 23/6
Laddat men väldigt träigt kammarspel om en tonårstjej som verkar va helt crazy i hövve alltså. Förmodligen Bergman-inspirerat och som alltid är Sjöman bäst när han gör en Sjöman-film vilket skulle komma några år efter.
KyLLo (Anmäl)   17/9 2016
Jag tycker att det är en fullt godkänd berättelse och att de äldre skådespelarna levererar. Sjöman sätter sin prägel på filmen och hittar balansen. Det syntes tydligt att dottern var flera år äldre än hon spelade och tyvärr var hon också präglad av den hemska gamla svenska skådespelarvanan att tala med gapig och tillgjord röst. Jag tror inte att det var så vanligt att tonårstjejer hade tejpade bröstvårtor. Det var nog inte vad Sjöman hade tänkt sig heller, utan jag förmodar att filmcensuren krävde det eller att skådespelerskan hade som krav att inte visa bröstvårtorna. Bättre hade varit att lösa det på något annat vis, för det stal fokus och blev komiskt av fel anledning. Som om en man kommer ur sängen med en strumpa mellan benen.
Memmem (Anmäl)   13/3 2016
Överraskande bra drama! Med Vilgot Sjöman som regissör tror man att filmen ska vara provocerande, men med Ulla Isaksson som manusförfattare blir man lugnad: filmen är ett utmärkt drama med flera djup och tänkvärda scener. Helen Fürst är en medelålders kvinna med tonårsdottern Edit och en antikvitetsaffär. Till familjen hör också sedan tre år tillbaka direktör Helmer Berg. Han har fått ett erbjudande om att flytta till London, men vill ha Helen med sig. Edit börjar i sin tonårsförvillelse att också bli förtjust i Helmer. Hon flörtar med honom, vilket han avvisar, och han känner sig trängd mellan de båda kvinnorna. Edit övertalar sin mamma att köpa henne en klänning hon ser i ett skyltfönster, trots att hon uppenbarligen är för ung för den. När hon hör mamman skämta om det hela inför Helmer blir hon förtvivlad och låser in sig på sitt rum. Utmärkt och som vanligt skickligt spelat av Gunn Wållgren som mamman och av Gunnar Björnstrand som Helmer, bra spelat även av Tina Hedström som dottern. Skickligt filmat av Ingmar Bergmans hovfotograf Sven Nykvist, med bilder från lägenheten på Norr Mälarstrand och Dalarö. Betyg: 4-
arvidsollenby (Anmäl)   23/9 2006
Gunnar är jättebra som alltid... planchen till vänster här är ruskgit snygg också, men filmen var inte lika vass som de Sjömans tidigare tycker jag.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Klänningen