Kod okänd

Originaltitel: Code inconnu: Récit incomplet de divers voyages
Regissör:Michael Haneke
Utgivningsår:2000

Om Kod okänd:

En boulevard i Paris med mycket folk och rörelse. Plötsligt kastar någon ett hopknycklat papper i en tiggarkvinnas utsträckta hand. Detta är den handling som, under ett kort ögonblick, för in filmens olika karaktärer på samma kurs.

Titel: Babel
Originaltitel: Le temps du loup
Regissör: Michael Haneke
År: 2003
Vargens tid

Juliette Binoche, Thierry Neuvic, Josef Bierbichler, Ona Lu Yenke, Djibril Kouyaté, Luminita Gheorghiu, Crenguta Hariton, Bob Nicolescu, Arsinée Khanjian

Michael Haneke

Drama, Romantik, Krig

Code InconnuCode UnknownCode Unknown: Incomplete Tales of Several Journeys

Frankrike, Tyskland, Rumänien

Recension Kod okänd

- Juanito sätter betyg 3 och skriver:
Den egensinnige österrikiske regissören Michael Haneke gjorde Kod okänd efter den väldigt obehagliga Funny Games (1997). Filmen börjar med att en kille slänger ett ihopknycklat papper i händerna på en tiggerska på en gata i Paris. En annan kille, en afrikansk invandrare, ser detta och konfronterar killen och kräver att han ska be om ursäkt. Tumult uppstår, polis tillkallas, varefter invandraren tas...

Recension av Kod okänd - Läs hela!

Med i listor: Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om Kod okänd  (0 diskussioner)
Kommentarer om Kod okänd (93 st)
Nena2000 (Anmäl)   9/7 2015
Juliette Binoche är en lysande skådespelare som lyfter hela filmen. Dock var hela filmen något förvirrande, inte minst för att scenerna från Kosovo och från familjen från Somalia (?) inte var textade (hade lyckats få tag i en felaktig dvd där endast franskan var textad) så där missade vi mycket av handlingen. Tri Art-film har erkänt att det fanns en felaktig utgåva med ofullständig textning som drogs in igen och givetvis fick vi tag i den (köpt begagnat i loppisbutik)
Galivan (Anmäl)   15/4 2015
Svårbedömd. Greppet är intressant, intressantare än den faktiska filmen. Man kan se att Östlund har hittat inspiration härifrån. Det är bara en kamera som används i varje scen och det klipps nog aldrig i scenerna. Det ökar realismen. Scenerna är olika intressanta, vissa kändes ointressanta eller konstruerade, andra var intressanta och Binoche gör några bra scener. Men scenernas betydelse och relation till övriga scener är svår att se under filmens gång. Intressant experiment, men för tillkrånglat för mig.
Slowdive2 (Anmäl)   30/12 2014
Tacksam för de ytterst få här som bemödat sig med att försöka förklara hur den här filmen kan förstås - snarare än att försöka vinna billiga poäng på att göra sig förknippad med ett namn. Själv kände jag mig förvirrad efter att ha sett filmen, men med lite hjälp så känns det som att jag börjar förstå enstaka aspekter av den.
Harford (Anmäl)   19/7 2014
Rysligt bra skådespeleri, regi och foto, men filmen saknar en sak; en handling. Det blir mest irriterande och frustrerande när man försöker begripa vad filmen handlar om egentligen. Tråkig med andra ord.
Valarn (Anmäl)   21/5 2014
Precis min smak. Oerhört bra! Nära femman. Östlundskt. Länge sen jag fastnade så mycket för en film. Kändes mer som 45 minuter är två timmar.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Kod okänd