Kofösaren

Originaltitel: Go West
Regissör:Buster Keaton
Utgivningsår:1925

Om Kofösaren:

Den ensamma mannen Friendless säljer alla sina ägodelar och beger sig iväg på ett godståg på en resa som för honom till New York. Han klarar inte av det stressiga livet och bestämmer sig redan efter några minuter att ta en ny tripp. Resan slutar i Arizona, där han ramlar av tåget i närheten av en ranch som han får jobb på. På ranchen hjälper han Brown Eyes, en haltande ko, som fått en sten i sin ena hov. Han har, som tack för hjälpen, nu fått sin första vän. Men en fara lurar. Man vill sända Brown Eyes till slakteriet.

Titel: Det elektriska huset

Buster Keaton, Raymond Cannon

Komedi, Stumfilm

Recension Kofösaren

- von_fantasy sätter betyg 3 och skriver:
Buster Keaton brukar inte "göra" min typ av humor, jag är mer lagd åt Bröderna Marx humor, men det brukar i alla fall gå vägen med Keaton (speciellt i "The General"). Men här gör han tyvärr ett ganska blekt intryck. Det handlar om mannen Friendless som säljer allt han har och hamnar till slut på en ranch i närheten av Arizona, där han tar jobb som cowboy. Dock får han en speciell relation med kon...

Recension av Kofösaren - Läs hela!

Med i listor: 20-tal Top 50
Diskussioner om Kofösaren  (0 diskussioner)
Kommentarer om Kofösaren (34 st)
92axha10 (Anmäl)   10/11 2017
Mysig och charmig lien Buster film
C12 (Anmäl)   8/11 2017
Oj, vad träligt. Det hände verkligen ingenting särskilt.
myslas (Anmäl)   11/1 2016
Långt ifrån en av Keatons bästa långfilmer men småtrevlig ändå och kossan Brown Eyes är ju den stora stjärnan här. Svag trea.
KimEkberg (Anmäl)   15/3 2014
oj den här var ju inte alls som jag mindes den från den första helvetiska visningen, och därmed ser jag hur mycket medpubliken kan göra för en film. nu var den ju svnigt gripande och härlig och storslagen och späckad och till och med politisk.
kakbakarn (Anmäl)   12/10 2013
Bara Keaton medverkar i en film så garanterar det ett visst mått av trevlighet och underhållning eftersom han är så härlig att titta på. Men över 70 minuter vill man gärna ha en del renodlad komik och sensationella scener - två saker som hans filmer normalt erbjuder men som det var ovanligt skralt med här. (Kossorna som härjar i staden är lite roliga men lyckas inte göra mig särskilt exalterad.) Två eller tre i betyg får det bli.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Kofösaren