Kon-Tiki

Originaltitel: Kon-Tiki
Regissör:Joachim Rønning, Espen Sandberg
Utgivningsår:2012

Om Kon-Tiki:

1947 blev en krigstrött värld fascinerad av den unge norrmannen Thor Heyerdahl. Han hade utvecklat en teori om att Polynesien har blivit befolkat från Sydamerika, i motsats till de etablerade teorierna om migration från Asien. För att bevisa sin teori gjorde han något som någon aldrig tidigare hade provat – han bestämde sig för att testa sin tes i praktiken och påbörjade ett farligt äventyr över Stilla havet.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Jan Troell
År: 1982
Genre: Drama, Äventyr
Ingenjör Andrées luftfärd

Gustaf Skarsgård, Anders Baasmo Christiansen, Pål Sverre Hagen, Peter Wight, Agnes Kittelsen, Jakob Oftebro, Odd Magnus Williamson, Tobias Santelmann

Petter Skavlan

Drama, Action, Äventyr, Biografi

Storbritannien, Norge, Danmark, Tyskland, Sverige
Diskussioner om Kon-Tiki  (0 diskussioner)
Kommentarer om Kon-Tiki (138 st)
hsimpson (Anmäl)   11:46 18/4
Välgjord och underhållande!
Asian Dawn (Anmäl)   1/7 2018
Det är precis som att man plötsligt har bestämt sig för att tempot blir för långsamt och att man därför behöver skapa några konstlade konfrontationer för att göra det hela mer dramatiskt. Det är bara onödigt. Filmen hade vunnit på att istället fokusera på deras utsatthet på havet och dom fantastiskt vackra vyerna, både ovan och under havsytan.
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
Hans Moleman (Anmäl)   17/2 2017
Sevärd. Svag trea.
bubblo (Anmäl)   11/1 2017
Konstigt val att historieförfalska och karaktärsmörda en riktig historisk person bara för att man i enlighet med hollywood-dramaturgi "behöver" en fegis ombord. Bilden de målar upp av den tjocke fegisen stämmer ju inte alls. Han var varken tjock eller feg eller klantade sig sådär.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Kon-Tiki