Konvoj

Originaltitel: Convoy
Regissör:Sam Peckinpah
Utgivningsår:1978

Om Konvoj:

En privat uppgörelse mellan lastbilschauffören Martin och sheriffen Lyle leder till att en grupp lastbilschaufförer reser genom sydvästra USA i konvoj. Till slut är de hundratals chaufförer som demonstrerar sitt missnöje mot den korrumperade överheten.

Titel: Breaker Breaker
Regissör: Jonathan Kaplan
År: 1975
Genre: Drama, Action, Kriminalare
Den hårda vägen

Ernest Borgnine, Burt Young, Kris Kristofferson, Ali MacGraw, Seymour Cassel, Madge Sinclair, Franklyn Ajaye, Brian Davies, Cassie Yates

Bill L Norton

Drama, Komedi, Action, Western

Diskussioner om Konvoj  (0 diskussioner)
Kommentarer om Konvoj (78 st)
martin eden (Anmäl)   20/1 2018
[rek. 2] Ska jag vara riktigt ärlig så kände jag på förhand att premissen för denna film var ganska löjlig, men jag överraskades ganska ordentligt! Jag tycker om hur filmen liksom skildrar "långtradarchaffiskulturen&quo med speciellt slang etc. Sen är filmen fullsmockad med underbara karaktärer som porträtteras av riktigt bra skådisar! Kristofferson och Burt Young är mycket fina i sina roller men Ernest Borgnine stjäl föreställningen med sin perfida sheriff. Filmen känns även, som någon påpekar, som en slags västernfilm. Filmen är även full av häftiga och maffiga actionscener. Förvånande engagerande film!!! Bra!!! 3+
Filmfantast86 (Anmäl)   30/10 2017
isecore (Anmäl)   25/10 2017
Störtlöjlig men skön 70-tals bärsfilm. Fullständigt absurd i sin handling, men skön att glo på när man är slö och dricker öl.
Jamesa (Anmäl)   15/6 2017
Riktigt bra roadmovie. Stenhård.
EvilNed (Anmäl)   4/12 2016
Rent innehållsmässigt inte jätteimponerande. Men det vore fruktansvärt intressant att analysera filmen Filmvetenskapligt. Det finns många teman som går att knyta till den amerikanska själen, och vettefan om detta egentligen inte är den ultimata "Amerikanske Rebellen"-filmen. Hade jag anti-auktoritär amerikan som bodde i de s.k. "Flyover"-states i USA hade detta nog varit min absoluta favoritfilm.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Konvoj