Korgväskan

Originaltitel: Basket Case
Regissör:Frank Henenlotter
Utgivningsår:1982

Om Korgväskan:

Filmen handlar om Duane Bradley och hans siamesiske, muterade tvillingbror Belial. Som små blev de tvångsseparerade ifrån varandra. Nu ska de hämnas på läkarna som utförde operationen.

Titel: Brain Damage

Frank Henenlotter

Komedi, Skräck

Recension Korgväskan

- CyberShrimp sätter betyg 4 och skriver:
Duane Bradley är en ganska udda, blyg och ibland arg ung man som reser till New York. Han tar in på ett ganska sunkigt hotell. Med sig har han en stor, låst korg. I korgen ligger nämligen hans siamesiske tvillingbror Belial. Belial är fruktansvärt vanställd och kan inte kommunicera direkt med folk. Han kan däremot kommunicera telepatiskt med sin bror Duane. Dessutom så är Belial hemskt svartsjuk...

Recension av Korgväskan - Läs hela!

Diskussioner om Korgväskan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Korgväskan (70 st)
Engravadlax (Anmäl)   14/11 2018
"Korgväskan"--svenskars engelskakunskaper 1982.
Solidus (Anmäl)   24/7 2018
Vad fan har jag precis sett? Underbar premiss och härliga "effekter" som ger upphov till flera skrattanfall från mig. B-film som gör allt rätt för sin smala budget. Störd film, men det finns ett hjärta och regissören är inte ute efter att skrämmas utan bjuda på sjuk humor, och det lyckas han med bravur.
kattsand (Anmäl)   29/1 2018
En vacker och polemisk skildring av broderlig kärlek. Hail satan!
Lotso (Anmäl)   17/10 2017
I sin helhet är Basket Case en njutbar film i sin rätta form. Vi har sympati och förståelse för dessa bröder. Det bara så råkar vara att ena brodern är väldigt aggressiv. En unik form och effekt på honom dessutom, samt blodeffekterna. Filmen är lågbudget, men det hjälper den. Den får den där ”sleezy” och ”campy” faktor stämpeln på sig, på ett positivt sätt. Är man i rätt tillstånd är detta en film man kan njuta av. Där är två uppföljare som jag faktiskt redan sett före denna. De kan även rekommenderas om man vill se hela trilogin och brödernas ”story arc.”
Jaganatha (Anmäl)   30/4 2017
Filmen får en tvåa för den svenska titeln som inte alls fångar in originaltitelns dubbeltydighet. Det är annars verkligen lågbudgetskräck med skämtsam ton. Folk måste ju ha sett tramset eftersom den fick ett antal uppföljare. Knappast den mest omtalade filmserien i mannaminne...
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Korgväskan