Körkarlen

Originaltitel: Körkarlen
Regissör:Victor Sjöström
Utgivningsår:1921

Om Körkarlen:

Suputen David Holm dör i nyårsnattens sista minut och möts av Dödens körkarl. David är dömd att ta körkarlens plats som transportör av de avlidna, men innan dess tar körkarlen med David på en resa genom hans liv. Han får också följa körkarlen till den dödsbädd som är näst i ordning...

Baserad på romanen Körkarlen av Selma Lagerlöf från år 1912.

Titel: Tösen från Stormyrtorpet
Regissör: Gustaf Molander
År: 1925
Film nr.: 19938
Ingmarsarvet

Victor Sjöström, Hilda Borgström, Tore Svennberg, Astrid Holm, Concordia Selander, Lisa Lundholm, Einar Axelsson, Olof Ås, Nils Aréhn, Simon Lindstrand, Nils Elffors

Victor Sjöström

Drama, Skräck, Fantasy, Stumfilm

The Phantom ChariotThe Stroke of MidnightThy Soul Shall Bear WitnessThe Phantom Carriage

Sverige

Recension Körkarlen

- Stygga-Vargen sätter betyg 5 och skriver:
Jag minns när jag gick i nian. Det första jag gjorde när jag kom hem från skolan var att bänka mig framför TV:n för att titta på diverse komediserier som visades då men ibland hände det att jag tittade på en film istället - oftast blev det nån film man hade på VHS men ibland såg jag sånt som visades på TV också. Det var vid den här tiden jag såg min första stumfilm, som dessutom kom att bli en av mina...

Recension av Körkarlen - Läs hela!

Med i listor: 20-tal Top 50, Selma Lagerlöf, Stumfilm Top 50, Sverige Topp 50
Diskussioner om Körkarlen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Körkarlen (280 st)
Ful_fisk (Anmäl)   17/7 2018
En bra film med imponerande avancerat filmspråk! Allmänt cool och suggestiv också. Vill dock alltid att den ska vara en smula bättre än den är. En fyra ska den lätt ha, men i mitt tycke ungefär lika bra som Terje Vigen och Ingeborg Holm, snarare än Victor Sjöströms självklara utlimata mästerverk.
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
Sture Stenhög (Anmäl)   18/9 2017
Det bästa jag har sett i stumfilmsväg så här långt, vilket inte alls är mycket ska sägas. Jag gillar verkligen upplägget med själva körkarls-legenden, men också den historia man använder den till att berätta. Svärta så inåt helvete blir det, och det kan ju inte gärna vara fel. Det är väldigt stämningsfullt hela vägen, speciellt scenerna där körkarlen skumpar fram på sin vagn är effektfulla, och Sjöström imponerar både som regissör och skådespelare. Det är dock tveksamt om jag överhuvudtaget kan gå över en trea i betyg till en stumfilm i det här skedet, formen kan inte engagera mig tillräckligt för det tror jag, men blir jag mer av en stumfilmskonnässör i framtiden, så är det här definitivt en film att återbesöka
foppa99 (Anmäl)   1/1 2017
Tankarna, inom de tunga ämnen, som bilderna aktiverar ger ett oerhörd tungt intryck. Suverän musik xå
Stygga-Vargen (Anmäl)   17/7 2016
En av mina favoritfilmer! Väldigt kuslig film med fenomenala skådespelarinsatser! Väldigt välgjord och skickligt filmad! Svensk film kan inte bli mycket bättre än så här!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Körkarlen