Korparna

Originaltitel: Korparna
Regissör:Jens Assur
Utgivningsår:2017

Om Korparna:

Ett thrillerdrama på den svenska landsbygden under 1970-talet. Bonden Agne plågas av slitet på gården och av en känsla av att någon vill hans familj illa. Den äldsta sonen Klas, som Agne vill ska ta över gården, söker sig till fåglarnas värld men i takt med att de yttre hoten ökar ställs han inför ett oundvikligt val, fly eller stanna.

Titel: Fences
Originaltitel: Fences
Regissör: Denzel Washington
År: 2016
Fences

Reine Brynolfsson, Maria Heiskanen, Jacob Nordström, Roger Storm, Peter Dalle, Saga Samuelsson, Jens Jørn Spottag, Gösta Viklund, Max Vobora, Donald Högberg, Etienne Glaser, Annika Hallin, Lars-Gunnar Aronsson

Jens Assur

Drama, Thriller

Ravens

Sverige
Diskussioner om Korparna  (0 diskussioner)
Kommentarer om Korparna (15 st)
myslas (Anmäl)   22:47 29/1
Assur har gjort ett väldigt skickligt jobb med manuset utifrån boken där han lyckats behålla känslan och grundhistorien nästan enbart genom användningen av (ett ursnyggt) foto. Dialog saknas nästan helt. Jag gillar det skarpt och det ger lite av en ny dimension även för oss som läst och älskar boken.
KyLLo (Anmäl)   13/10 2018
Någon thriller är det inte enligt IMDb, dvd-omslaget eller mig. Snarare skulle jag säga att det är ett mörkt drama. Intetsägande i början, men sedan starkare och intressantare. Bra scenografi och kameraarbete. Mycket känslor på in- och utsidan i kombination med att människorna har svårt att kommunicera med varandra i tal. Att det är svenska bönder kanske är bidragande till att många tycks uppskatta den trots att den är händelsefattig och tragisk. På en bondgård blir det så naturligt att arbete, familj och fritid hänger samman. Reine Brynolfsson gör nästan en Kjell Bergqvist-roll. Han är bestämd, och när han öppnar munnen är han ofta vresig. Riktigt bra. Får känslan av att han stortrivs här, där han verkligen kan leva sig in i rollen och spela ut den.
Haenskii (Anmäl)   19/6 2018
En klar överdrift att kalla denna film för en thriller. Är stundtals så tråkig och pretto att den nästan blir rolig. Bra skådespelare och snyggt foto men jag sitter bara och väntar på att filmen ska ta slut.
Tonti (Anmäl)   19/3 2018
Rustik och otidsenlig tematik på ett positivt sätt, samtidigt påminner handlaget och särskilt ljuddesignen lite väl mycket om random nutida arthousefilm. Och på något sätt har filmen fastnat halvvägs mellan ett konventionellt bildspråk och något mer utstuderat. I slutändan bränner det inte till, fast det är kul att den finns.
haajen (Anmäl)   16/3 2018
Rent visuellt är det enastående, i princip varenda bildruta skulle passa bakom glas och ram. Storyn är sekundär så engagemanget är inte det största medan en tittar.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Korparna