Korpral McB - anmäld saknad

Originaltitel: The Beguiled
Regissör:Don Siegel
Utgivningsår:1971

Om Korpral McB - anmäld saknad:

Under brinnande inbördeskrig i 1800-talets amerikanska söder hittar en liten flicka en svårt skadad soldat.
Se filmen på Headweb

Originaltitel: Star 80
Regissör: Bob Fosse
År: 1983
Star 80

Clint Eastwood, Geraldine Page, Elizabeth Hartman, Jo Ann Harris, Darleen Carr, Mae Mercer, Pamelyn Ferdin, Melody Thomas Scott, Peggy Drier, Patricia Mattic

Albert Maltz, Irene Kamp

Drama, Romantik, Thriller, Krig

Diskussioner om Korpral McB - anmäld saknad  (0 diskussioner)
Kommentarer om Korpral McB - anmäld saknad (27 st)
RustyFilm (Anmäl)   13/1 2018
Här gestaltar Clintan en pilsk, falsk och manipulativ nordstadssoldat (1800-tal) som beskyddas men även bestraffas hårt av personal och elever på en internat-flickskola. Filmen som är från 71 då Clintan var den hårt tuffa cowboyen för hela värden. Måste vart en chock för biopubliken då (kanske även nu). (Sofia Coppola har gjort en remake av den här filmen, 2017, Har kollat en trailer och tycker den verkar väldigt lik detta original men kanske mesigare).
KimEkberg (Anmäl)   27/11 2017
100 kilo sunk. Det bara dryper om bioduken. Tycker ändå själva idén är pockande vad det beträffar denna och coppolas retake - vad som blir feministisk fairytale och vad som blir misogyn myth. Vem som är slav till vem? Om det är vilka som har gjort filmen, eller om estetiken är mer eller mindre classy. Men det är väl så enkelt som att om alla bakom kameran är meetoo-gubbar som står och runkar, så blir det missogyn myt av det hela.
Tonti (Anmäl)   26/11 2017
Lite kul men mest sunkig.
ItalyErik (Anmäl)   26/9 2017
Verkligen udda. Ett slags kammarspel med thriller- och skräckvibbar. Med religiösa och incestuösa under(över?)toner dessutom. Bra därtill.
Jaganatha (Anmäl)   1/9 2017
Korrektion; detta var det tredje samarbetet mellan Don Siegel och Clint Eastwood, efter Coogans bluff och Sierra Torrida men strax före Dirty Harry. De försökte, oförståndigt nog, sälja in den som något slags western/actionfilm med ett väl synligt skjutjärn på affischen och publikens förväntningar infriades naturligtvis inte. Detta är mer något slags psykologisk thriller med dragning åt gotisk skräck. Sevärd mycket på grund av Eastwoods insats i en för honom otypisk roll som antihjälte som det inte går så bra för.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Korpral McB - anmäld saknad