Kossor

Originaltitel: Vacas
Regissör:Julio Medem
Utgivningsår:1992

Om Kossor:

Kossor är en film om konfliktfyllda och passionerade relationer mellan två baskiska familjer. Dramat utspelar sig i en liten dal i Guipúzcoa där de båda familjerna Irigibel och Mendiluze lever sida vid sida. Närheten mellan familjerna framkallar utbrott av våld och galenskap. Genom en förbjuden kärleksaffär binds de två familjerna samman. Kossor består av fyra olika berättelser och tillika tidsepoker med en sammanhängande struktur.

Titel: Södern
Originaltitel: El sur
Regissör: Victor Erice
År: 1983
Genre: Drama, Romantik
Södern
Titel: Bikupans ande
Originaltitel: El espíritu de la colmena
Regissör: Victor Erice
Originaltitel: Przypadek
Regissör: Krzysztof Kieslowski
År: 1981
Ödets nyck

Emma Suarez, Carmelo Gómez, Ana Torrent, Karra Elejalde, Klara Badiola, Txema Blasco, Kandido Uranga, Pilar Bardem, Miguel Ángel García (II), Ane Sánchez, Magdalena Mikolajczak, Enara Azkue, Ortzi Balda

Michel Gaztambide, Julio Medem

Drama, Romantik

Spanien
Diskussioner om Kossor  (0 diskussioner)
Kommentarer om Kossor (26 st)
saggesaliv (Anmäl)   18/11 2014
Slående foto och en briljant dialog. Berättartekniken är sannerligen unik och jag gillar den verkligen. Tar emot lite att inte ge den åttan, men det blir +7/10 för tillfället.
Gordyal (Anmäl)   17/8 2011
Här blandar vi och ger. Vissa scener och passager är helt fantastiska och framkallar rena rysningar, medan andra längre sekvenser snarare bidrar till träsmak. Första trettio är så grymt snygga, men sedan går det liksom i stå, för att sedan avsluta skitstarkt. En omtitt skulle eventuellt kunna rendera i en höjning, men tills vidare får det bli en ren stark trea. (9/15)
hairofthedog (Anmäl)   19/12 2010
helt klart sevärd.
Rune2000 (Anmäl)   15/4 2010
En mycket bra spansk historieskildring som lyckas återberätta mer än 50 år av landets historia i den enkla landbygden på drygt 90 minuters speltid. Jag hade nog behövt lite mer tid för att lära känna alla utav filmens karaktärer men det var förmodligen inte Julio Medem's avsikt att skildra starka karaktärsporträtt och istället får vi en mäktig filmupplevelse som är här för att skildra livet.
foppa99 (Anmäl)   9/2 2009
KOlossalt bra