Kramer mot Kramer

Originaltitel: Kramer vs. Kramer
Regissör:Robert Benton
Utgivningsår:1979

Om Kramer mot Kramer:

Efter åtta års äktenskap lämnar Joanna Kramer sin man Ted och sin 7-årige son Billy. Joanna är i desperat behov av att finna sig själv och få ett egenvärde. Hon tror att hon är en dålig mor eftersom hon är så olycklig. Men hon älskar Billy och efter 15 månader kommer hon tillbaka för att kräva vårdnaden om honom. Men under tiden som Ted har tagit hand om Billy har de båda fått en fin kontakt. En uppslitande vårdnadstvist startar.

Titel: I Am Sam
Regissör: James L Brooks
År: 1983
Genre: Drama, Komedi, Romantik
Ömhetsbevis

Dustin Hoffman, Meryl Streep, Jane Alexander, Justin Henry, Howard Duff, George Coe, JoBeth Williams, Bill Moor, Howland Chamberlain, Jack Ramage, Jess Osuna, Nicholas Hormann, Ellen Parker, Shelby Brammer, Carol Nadell

Robert Benton

Drama

Recension Kramer mot Kramer

- Jämte sätter betyg 4 och skriver:
Kramer vs. Kramer handlar om två föräldrar, Ted och Joanna Kramer, och deras 7-åriga son Billy. En dag så lämnar Joanna hemmet och låter Ted få ta hand om Billy och lägenheten, samtidigt som han får ett väldigt ansvarsfullt kontrakt på jobbet att ta i tu med. Separationen från Joanna gör att de två kvarstående, pappan och sonen, kommer närmare varandra än förut och deras relation till varandra blir...

Recension av Kramer mot Kramer - Läs hela!

Med i listor: Czechflashs filmer med 70-talskänsla, Oscars
Diskussioner om Kramer mot Kramer  (0 diskussioner)
Kommentarer om Kramer mot Kramer (186 st)
Pi-R (Anmäl)   16/9 2018
Femman är inte långt borta, men manuset är något för tillrättalagt för att nå ända fram. Skådespelarmässigt levererar Hoffman en närmast fulländad rollprestation, och unge Justin Henry är rent häpnadsväckande som lille Billy. Streep är (som alltid) fenomenal, även om hennes roll denna gång ger utrymme till mindre briljerande än medspelarnas. Det som gjorde mig allra mest positivt överraskad är dock hur fri från hollywoodsmör filmen är. filmen har minst sagt åldrats med behag, även om dess politiska udd är mindre provocerande i 2010-talets Sverige än 1970-talets USA
Rai (Anmäl)   1/1 2018
Kan inte bli så mycket när det kommer till en relationsfilm, speciellt med två underbara skådespelar. Där har svensk film mycket att lära!!
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
helt ok
Pingstpastorn (Anmäl)   7/8 2017
Om Dustin Hoffman ändå kunde fortsatt vara lika bra som han var i den här filmen!
Jamesa (Anmäl)   27/5 2017
Såg den här som grabb, kommer ihåg att jag tyckte den var lite speciell, minnet av den fanns kvar. Har sett den ytterligare minst en gång i vuxen ålder. Jag tycker den håller bra klass.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Kramer mot Kramer