Krigarens själ

Originaltitel: Once Were Warriors
Regissör:Lee Tamahori
Utgivningsår:1994

Om Krigarens själ:

Efter att ha varit gifta i 18 år är Beth fortfarande dödligt förälskad i Jake. Hon får dock betala ett högt pris för sin kärlek. När hon säger emot honom riskerar hon att råka ut för samma temperament och knytnävar som alla andra som stöter sig med hennes man.

Titel: Tyrannosaur
År: 2003
Genre: Drama, Romantik
Ta mina ögon
Titel: Krigarens hjärta
Originaltitel: What Becomes of the Broken Hearted?
Regissör: Ian Mune
År: 1999
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
Krigarens hjärta
Titel: En ängel vid mitt bord
Originaltitel: An Angel at My Table
Regissör: Jane Campion
År: 1996
Genre: Drama, Romantik
Porträtt av en dam

Rena Owen, Temuera Morrison, Julian Arahanga, Cliff Curtis, Mamaengaroa Kerr-Bell, Taunagaroa Emile, Rachel Morris Jr, Joseph Kairau, Pete Smith (II), George Henare, Mere Boynton, Shannon Williams, Calvin Tuteao

Riwia Brown

Drama, Kriminalare

Nya Zeeland
Med i listor: 90-tal Top 50, Drama Top 50, Kriminalare Top 50, Startpaket 1, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om Krigarens själ  (0 diskussioner)
Kommentarer om Krigarens själ (193 st)
Stygga-Vargen (Anmäl)   27/10 2017
Klassiker och mästerverk!
wasteoftime (Anmäl)   16/8 2016
Filmer som den här, får mig verkligen att känna att jag gjorde rätt när jag tog bort alla mina betyg, för jag hade en etta på den här tidigare, och jag undrar verkligen, hur tänkte jag, egentligen? Är det här en obehaglig film att se på? Absolut. Men det är ju fanken meningen också. En smutsigare, hemskare och elakare skildring av hur det kan vara att leva i ett segregerat land, och tillhöra minoritetsbefolkningen får man nog leta efter. Temuera Morrison är verkligen trovärdig som Jake the Muss, och man känner desperationen i Beths blotta andetag. Det är fantastiskt. Hjärtskärande och fantastiskt. Även Mamaengaroa Kerr-Bell ska ju ha cred för sin insats, inte minst. Wow.
Kaarin (Anmäl)   7/8 2016
Riktigt jobbig film att se. Den beskriver (på ett väldigt subjektivt sätt) hur det kan vara att leva i en destruktiv maori-familj på Nya Zeeland. Våld, ångest och lidande utlovas.
Vibby (Anmäl)   13/4 2016
Sådär, går att se. Klart bättre än Romper Stomper som ju inte är helt olik.
Engravadlax (Anmäl)   21/5 2014
En hel del lolligt skådespel. Handlingen är det väl inget större fel på, ser gärna en remake någon dag (av något högre kaliber, med mer maoriskt ursinne), men manusförfattaren lär ju inte ha fått så mycket mer jobb efter detta. *Kollar*. Nä, jag tänkte väl det...
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Krigarens själ