Kris

Originaltitel: Kris
Regissör:Ingmar Bergman
Utgivningsår:1946

Om Kris:

Nelly kämpar med att finna lycka och kärlek i en by full av bakåtsträvare.

Titel: Hamnstad
Originaltitel: Skepp till India land
Regissör: Ingmar Bergman
År: 1947
Skepp till Indialand

Dagny Lind, Inga Landgré, Marianne Löfgren, Stig Olin, Allan Bohlin, Ernst Eklund, Julia Cæsar, Gus Dahlström, Signe Wirff

Ingmar Bergman, Leck Fischer

Drama

Crisis

Sverige
Diskussioner om Kris  (0 diskussioner)
Kommentarer om Kris (28 st)
KimEkberg (Anmäl)   22:47 7/1
en helt klart bra och sentimental film som blandar det gamla med det nya, vilket gestaltar duellen mellan jazzpjattar och operettpärlor. Fina skådespelaransatser från alla håll, och faktiskt ett intressant musikanvändande, speciellt den lilla rumba-loopen som går av och på i filmens dramatiska crecendo.
sirkurt (Anmäl)   12/7 2018
Inte dåligt men historien håller inte riktigt.
goeran (Anmäl)   5/6 2018
Egentligen är Ingmar Bergmans debutfilm Kris en rätt hiskelig melodram men filmen blir ändå sevärd; för det är välgjort och kompetent utfört. Och bland skådespelarna uppskattar jag i vart fall Inga Landgré och Stig Olin.
paninaro (Anmäl)   16/1 2018
Bergmanåret på Cinemateket är igång! Kul att den ”lilla byn full av bakåtsträvare” gestaltas av ett icke namngett Hedemora och att Bergmans allra första filmruta är en panoramavy över Hedemora med sjön Hönsan i förgrunden. Efter att ha läst Bergmans egna åsikter om sin första film så var det med låga förväntningar som jag slog mig ner i salongen. Kanske delvis därför så blev jag positivt överraskad, Kris har onekligen kvaliteter. Det finns lite fungerande humor och dialogen är ganska rapp. Historien om ungdomlig rastlöshet är relativt grund men Bergmans intresse för det mänskliga psyket går inte att missa. Skådespeleriet är till stor del teatraliskt, men inte så farligt som befarat. En intressant och lite kul stund i biofåtöljen. 1 down, 39 to go.
Tonti (Anmäl)   10/1 2018
Tycker den är rätt fin. Visst, vissa inslag är verkligen stofiliga men de drastiska personporträtten uppskattar man ju och formmässigt är det mer cinematiskt än vad jag förväntat mig, även om dialogen är teatral.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Kris