Kristus stannade i Eboli

Originaltitel: Cristo si è fermato a Eboli
Regissör:Francesco Rosi
Utgivningsår:1979

Om Kristus stannade i Eboli:

Italien under fascismen på 30-talet. Carlo Levi, antifascist, konstnär och doktor blir förvisad till till en avlägsen, fattig by i södra Italien. Byns närmsta tågstation är Eboli och det sägs att civilisationen inte kom längre än så...

Titel: Sommarnöjet
Regissör: Woody Allen
År: 1983
Genre: Drama, Komedi, Fantasy
Zelig

Gian Maria Volontè, Irene Papas, Paolo Bonacelli, Lea Massari, Alain Cuny, Francois Simon, Antonio Alocca, Enzo Vitale, Accursio Di Leo, Francesco Callari, Luigi Infantino

Francesco Rosi, Tonino Guerra, Raffaele La Capria

Drama

Christ stopped at Eboli

Italien, Frankrike
Diskussioner om Kristus stannade i Eboli  (0 diskussioner)
Kommentarer om Kristus stannade i Eboli (39 st)
#54 (Anmäl)   19/10 2014
Varför alltid dessa lidande grisar?
NEDERVETIL (Anmäl)   13/9 2013
Tv film på nästan 4 timmar som blivit nerbantad för att passa massorna till 2 timmar och 20 minuter.. Jag kände att vissa saker i filmen inte berättades enligt Rosi kutym, saknar och vill verkligen se hela filmen. Dock är den sevärd i sin korta version men väntar på att någon dag få se hela härligheten.
Sznax (Anmäl)   27/10 2012
Filmen har lite för många svaga partier för att riktigt ta sig upp över Rosis medelbetyg. Volonté är än en gång riktigt bra och miljöskildringarna underbara. Men det saknas någonting ändå. Betyg 6.6
Tonti (Anmäl)   25/10 2012
Jag blev förvånad över att den här ändå lever upp till sitt rykte så pass bra. Väldigt olik Rosis andra filmer, innerlig och fin, och visst slår det över i sentimentalitet vid ett par tillfällen med benäget bistånd av den illa valda musiken. Men till större delen är detta en mycket bra film med fantastiskt härligt tempo som verkligen gör att man tillåts sjunka in i miljöerna och tiden. Fotot är mycket fint och färgerna och ljuset i särskilt scenerna med arbetande bönder gör närmast intryck av målningar. Det är mustigt men mycket sällan burleskt och Volontè gör en passande lågmäld tolkning av Levi.
kakbakarn (Anmäl)   25/10 2012
Minnesvärd för miljöerna och den fina tonen rakt igenom. Filmen lämnar god eftersmak. Det går dock inte att sticka under stol med att det är en väldigt tålamodsprövande film, rentav tråkig i långa stunder, och två en halv timme är rätt lång tid för en så pass intriglös historia.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Kristus stannade i Eboli