Kropp och själ

Originaltitel: Body and Soul
Regissör:Robert Rossen
Utgivningsår:1947

Om Kropp och själ:

Garfield spelar en fattig New York-pojke som gör karriär som boxare med hjälp av oärliga metoder. En stilbildande film i genren.

Titel: Fatty, Charlie Chaplin och storsmockan
Originaltitel: Tyson
Regissör: Uli Edel
År: 1995
Tyson - en legend

John Garfield, Lilli Palmer, Hazel Brooks, Anne Revere, William Conrad, Joseph Pevney, Canada Lee, Lloyd Gough, Art Smith, James Burke, Virginia Gregg, Joe Devlin, Peter Virgo, Ed Begley, Shimen Ruskin

Abraham Polonskij

Drama, Film-Noir

Killer i ringen

Med i listor: Boxning
Diskussioner om Kropp och själ  (0 diskussioner)
Kommentarer om Kropp och själ (4 st)
Hypostas (Anmäl)   5/12 2015
Riktigt bra boxnings-noir. Stark trea.
Astrojacob (Anmäl)   11/10 2012
Bra drama som hör till de bättre boxningsfilmerna. Skön stämning, bra story och klassiska klicheer men det räcker långt även idag. Stark Fyra.
Lyndon (Anmäl)   1/5 2008
John Garfield i huvudrollen, fotot och boxningsscenerna är lysande. Gravt störande är däremot den moraliserande tonen. En riktigt klassisk film-noir ska inte nedlåta sig till något sådant, där ska samtliga inblandade vara omättligt giriga, helt utan skrupler.
Czechflash (Anmäl)   5/3 2008
Inte den bästa i film-noir genren, men berrätar sin historia väl och John Garfield spelar/passar bra i huvudrollen. Bra skådespel överhuvudtaget, men saknar en kraftfullare avslutning. Svag fyra.