Kullamannen

Originaltitel: Kullamannen
Regissör:Leif Krantz
Utgivningsår:1967

Om Kullamannen:

Några barn som bor på gården Himmelstorp på Kullaberg blir indragna i en dramatisk spionhärva.

Titel: Kråkguldet
Originaltitel: Brando
Regissör: Mimi Freedman, Leslie Greif
År: 2007
Brando

Olle Myrberg, Håkan Waldebrandt, Maria Lindberg, Staffan Hallerstam, Bengt Brunskog, Lena Dahlman, Åke Engfeldt, Fred Gunnarsson, Berta Hall, Leif Liljeroth, Emy Storm

Folke Mellvig

Äventyr, Mysterium, Mini-serie

Sverige
Med i listor: SVT Öppet arkiv
Diskussioner om Kullamannen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Kullamannen (49 st)
Galivan (Anmäl)   8/11 2016
Lite smått experimentell och lekfull stil, kanske franska vågen och Polanski-inspirerat. Fotot är kreativt, varierat, rörligt med bra tempo. Det är lite för mycket mellanpartier med musik. Musiken kommer med "roliga" ljudeffekter ibland vilket är mindre kul. Berättarröst är ett tråkigt grepp men används inte så ofta. Barnskådespelarna är lite lillgamla , inte ovanligt i filmer från 60-talet, men generellt känns skådespeleriet bra. Tappar lite tempo i 3e avsnittet, men får tillbaka det i 4e. Varierande innehåll och miljöer. Det negativa är att det som för handlingen framåt ofta är ologiska moment. Men det är bra att den inte är barnsligt tillgjort, den har en cool stil. På gränsen till 4.
Stygga-Vargen (Anmäl)   22/10 2016
Bra och spännande barnprogram.
Premium (Anmäl)   12/2 2016
Jag är mycket yngre än 1967 så mitt betyg är inte baserat på nostalgi. Men sett med dåtidens ögon så förstår jag lovorden, men att tro att filmen är lika bra och givande i dag - nej, verkligen inte.
Krille80 (Anmäl)   21/10 2014
Leif Krantz var mannen som under sena 60-tal-tidiga 70-tal levererade några fantastiska barn/ungdomsserier som hade inslag av thriller och spänning. Jag som är 80-talist kan sakna att vi inte fick kvalitetsserier som detta när vi var barn. Här är det filmat i svart/vitt vilket förhöjer spänningen. Detta är både en kul återblick till en tid man missade och en önskan om bättre serier för barn idag. 3+
Xenox (Anmäl)   11/7 2012
Mycket spännande och bra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Kullamannen