Kungen och jag

Originaltitel: The King and I
Regissör:Walter Lang
Utgivningsår:1956

Om Kungen och jag:

Amerikansk musikal. Efter att Anna Owens man gått bort, flyttar hon med sin son från England till Thailand för att arbeta som lärare åt kungens barn.

Titel: Grease
Regissör: Claes Eriksson
År: 1990
Genre: Komedi
Macken
Titel: The Rocky Horror Picture Show
Originaltitel: The Rocky Horror Picture Show
Regissör: Jim Sharman
År: 1975
Genre: Komedi, Skräck, Science Fiction
The Rocky Horror Picture Show

Rita Moreno, Deborah Kerr, Yul Brynner, Martin Benson, Terry Saunders, Rex Thompson, Alan Mowbray

Ernest Lehman

Drama, Familjefilm, Romantik, Musikal, Äventyr

Med i listor: Scenmusikaler
Diskussioner om Kungen och jag  (0 diskussioner)
Kommentarer om Kungen och jag (30 st)
Merwinna (Anmäl)   14/1 2016
Mycket bra film. Både drama, romantik, humor och medryckande musik. Valsscenen är en av de mest romantiska scenerna i en film i alla tider!
Krille80 (Anmäl)   7/1 2015
and I Jag gick in i denna film med rätt låga förväntningar. Historien kändes varken intressant eller riktigt lovande som musikal. Jag hade dock inte räknat med en film med så mycket livskraft, charm, glädje och utstrålning. Yul Brunner är inget annat än helt fantastisk här. Jag ler bara jag tänker på hans prestation. Tala om välförjänt Oscarsstatyett för bästa manliga huvudroll! Att Deborah Kerr spelar den kvinnliga huvudrollen och att barnskådespelarna otroligt nog är helt underbara skadar inte. 4+
Canomia (Anmäl)   20/9 2014
Yul Brynner lyfter den till en trea. Och Onkel Thomas lilla hus. Men jag vet inte om den egentligen är värd det.
Gigi1943 (Anmäl)   7/2 2014
Oj va jag fnissade åt Sznax kommentar och håller med fast jag nog tyckte att barnen var ganska gulliga! Tur att man hade bandat så man kunde snabbspola förbi de vidriga sångerna! Men "Julle" är så supersexig! Lade ni märke till hur han visade bringan varje gång han satte händerna i sidan, ha ha ha, jajjamän, sexig var ordet!
Sznax (Anmäl)   19/12 2011
Än en gång så torteras man i en amerikansk musikal. MGM:s underbara små filmer (med Astaire och Kelly) var oerhört trevliga. Men de senare bombastiska spektaklen är så dåliga att jag undrar vad som tog åt Hollywood (speciellt de som vänder sig till familjer är vidriga). Här är det endast Yul Brunner som är bra. Han ensam räddar och lyfter hela filmen. Annars är det dålig musik, trist scenografi små vidriga ungar (som verkar vara från hela Asien och mer därtill). Här finns klichéfyllda manusdelar och en pedagogisk ton som är vidrig. Och Louie, om jag får en son som honom i framtiden kommer jag slå ihjäl honom. Betyg 3.0
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Kungen och jag