Kursk

Originaltitel: Kursk
Regissör:Thomas Vinterberg
Utgivningsår:2018

Om Kursk:

Filmen följer katastrofen som hände ubåten K-141 Kursk år 2000 och den statliga försumlighet som följde. Medan sjömännen kämpade för sin överlevnad, utövade deras familjer en desperat kamp mot politiska hinder och omöjliga odds för att rädda sina älskade.

Matthias Schoenaerts, Léa Seydoux, Peter Simonischek, August Diehl, Max von Sydow, Colin Firth, Bjarne Henriksen, Magnus Millang, Artemij Spiridonov, Joel Basman, Pit Bukowski, Matthias Schweighöfer, Tom Hudson, Pernilla August, Kristof Coenen, Aske Bang

Robert Rodat

Drama, Action, Thriller, Biografi

Belgien, Luxemburg
Diskussioner om Kursk  (0 diskussioner)
Kommentarer om Kursk (6 st)
Arablle (Anmäl)   00:05 22/3
Även om filmen troligen påverkats av det politiska läget idag och trots att skådespelarna pratar engelska gav jag ändå till sist högsta betyg därför att jag sällan upplevt en film som berört mig så starkt. Dessutom är den väldigt spännande och inramningen med familjelivet, lyckliga scener och barnen ger ett fullständigt sceneri över livet i denna ishavsregion med den stora flottbasen. Själv hade jag under sommaren 2000 bilat till Kirkenes och tagit buss mot Murmansk så jag kände igen miljön och landskapet. Att min buss påkördes av ett bromslöst militärfordon gav ytterligare trovärdighet över hur dåligt underhåll militärens fordon och båtar och materiel fått. Kursk gick under några månader efter mitt besök och dramat var en nyhetsföljetong under många dagar. Skådespelarna är bra i sina roller, inte minst överraskas man att upptäcka Max von Sydow i en större roll! Miljön är mycket bra återgiven. Jag fick från filmen med klump i halsen, omtumlad och gripen. En riktigt bra dramafilm med blänkande lyckliga ögonblick.
Ranma (Anmäl)   07:05 13/3
Absolut välgjord, stark film. Jag har bara svårt för att alla pratar engelska, det tar längre tid att komma in i filmen då. Därför bara en 3:a från mig.
abnormal (Anmäl)   18:18 11/3
Fint och trovärdigt porträtt som utgörs av starka scener och riktigt bra skådespel. Varning för ångest när ni ser den.
PeterTheW (Anmäl)   22:30 10/3
Mycket fin.
Molestaire (Anmäl)   09:06 4/2
Slutscen som lyfter till det högre betyget. I övrigt en aning för whitewash-feeling för att den ska kännas helt autentisk. För övrigt oerhört imponerande att se Schoenaerts i huvudrollen inleda min GBG Film Festival med att briljera på franska i Close Enemies, och följa upp med den här.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Kursk