Kvinna i rött

Originaltitel: Scarlet Street
Regissör:Fritz Lang
Utgivningsår:1945

Om Kvinna i rött:

Klassisk film noir om en äldre man som faller för en ung kvinna. Kvinnan får honom att tro att hon är intresserad för att hon och hennes fästman ska kunna dra nytta av honom.

Titel: Hans son på galejan
Originaltitel: Steamboat Bill, Jr.
Regissör: Charles Reisner, Buster Keaton
År: 1928
Genre: Komedi, Familjefilm, Romantik, Stumfilm
Hans son på galejan
Titel: Three Times
Originaltitel: Zui hao de shi guang
Regissör: Hou Hsiao-hsien
Regissör: Roman Polanski
År: 1976
Genre: Drama, Thriller, Skräck, Mysterium
Hyresgästen
Titel: Mannen med den gyllene armen
Originaltitel: The Man with the Golden Arm
Regissör: Otto Preminger
År: 1955
Mannen med den gyllene armen

Edward G Robinson, Joan Bennett, Rosalind Ivan, Dan Duryea, Margaret Lindsay

Georges de La Fouchardière, André Mouézy-Éon, Dudley Nichols

Drama, Mysterium, Film-Noir

Med i listor: Film-Noir Top 50
Diskussioner om Kvinna i rött  (0 diskussioner)
Kommentarer om Kvinna i rött (59 st)
hsimpson (Anmäl)   15:28 18/4
Wow! Mästerlig film noir av Lang!
haajen (Anmäl)   09:14 2/4
Snygg regi och Robinson är alltid sevärd men filmen har inte åldrats alltför väl, speciellt slutet känns lite klumpigt och utdraget.
Tonti (Anmäl)   16:06 4/1
En riktig paradroll för Edvard G. och Lang fyller filmen med både svärta, ömhet, humor och distans.
Ful_fisk (Anmäl)   24/3 2017
Andra samarbetet på raken för Lang och Robinson, dessutom i samma genre och med en snarlik titel som föregångaren. Den är också rätt lik kvalitetsmässigt, med samma brister och styrkor. Känns lite som en kompromiss mellan bolag och Lang, vilket gör att kvaliteten inte slår i taket som hos Langs bästa verk, men hans talang skiner ändå igenom. Storyn haltar en aning och ibland känns det en smula endimensionellt, men när man i slutändan förstår vart det hela leder räddas det mesta upp, och vi möter ett lysande slut. Det bör väl också tilläggas att jag kunde storyn sedan tidigare via Jean Renoirs film La chienne, men till skillnad från många filmiska finsmakare föredrar jag Langs version. Förmodligen eftersom jag föredrar Lang före Renoir; som dessutom gjort betydligt bättre verk än den rätt långdragna och ospännande La chienne.
erc (Anmäl)   24/9 2016
Det är motvilligt jag säger det, men det måste sägas: originalet är bättre (alltså Renoirs). Skådespelet är inte alls lika välspelat som i Renoirs, dialogen och flytet är inte heller så väl sammansatt. Som film noir håller det inte heller måttet, trots att den i sammanhanget är relativt tidig. Den är inte helt utan kvaliteter - främst Robinson - men när allt kommer omkring är det inte mer än en dussinfilm, knappt över godkäntgränsen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Kvinna i rött