Kvinna utan samvete

Originaltitel: Double Indemnity
Regissör:Billy Wilder
Utgivningsår:1944

Om Kvinna utan samvete:

Walter Neff säljer försäkringar och blir bekant med Phyllis Dietrichson när han ringer för att förnya hennes makes bilförsäkring. De blir förälskade och inleder ett förhållande. Tillsammans planerar de att mörda Mr Dietrichson för att få ut hans livsförsäkring.

Titel: Utpressning
Regissör: Louis Malle
År: 1958
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
Hiss till galgen

Fred MacMurray, Barbara Stanwyck, Edward G Robinson, Porter Hall, Jean Heather, Tom Powers, Byron Barr, Richard Gaines, Fortunio Bonanova, John Philliber

Billy Wilder, Raymond Chandler

Kriminalare, Thriller, Film-Noir

Med i listor: 40-tal Top 50, Döda män klär inte i rutigt, Film-Noir Top 50, James M Cain
Diskussioner om Kvinna utan samvete  (0 diskussioner)
Kommentarer om Kvinna utan samvete (144 st)
Ful_fisk (Anmäl)   08:26 23/1
Mindes fan inte att den var såhär rolig, stundtals! Men annars samma gamla legendariska noir-klassiker jag minns. Grym film med snygg stämning och en Edward G. Robinson i högform! Nosar på toppbetyget men landar till slut på en stark fyra. Superfilm!
Pi-R (Anmäl)   14/1 2018
Bra på alla sätt som en klassisk noir ska vara bra på, och dessutom en extra saltad dialog. För egen del är jag allra mest imponerad av kameraarbete och ljussättning, men skådelspel, manus, och regi är också på helt rätt plats. Möjligen förtjänar den ännu högre betyg (och hade jag sett den vid ett annat tillfälle är det fullt möjligt att den fått det). Att det nu ändå inte blir så beror huvudsakligen på att den aldrig riktigt överraskar – att den gör exakt det den ska, varken mer eller mindre.
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
SmithAndWesson (Anmäl)   19/8 2015
Såna här filmer är jag så otroligt svag för, måste se den snart!
nikdrum (Anmäl)   27/2 2015
Hade förväntat mig mer. Den var bra men nästan sådär tråkigt bra. Filmen safe-ar mycket. finns, inget coolt med den riktigt. Billy skulle bara hållit sig till komedi och låtit dom tuffa grabbarna göra Film noir
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Kvinna utan samvete