Kvinnor i fängelse

Originaltitel: Caged
Regissör:John Cromwell
Utgivningsår:1950

Om Kvinnor i fängelse:

Den 19-årige Marie Allen sätts i fängelse efter att ha dömts för medhjälp vid ett rån. Den sympatiske fångvaktaren Ruth Benton försöker göra allt för att hjälpa Marie, men den råbarkade chefen för fängelset har andra idéer och behandlar alla fångar lika hårt. Marie förvandlas snart från oskyldig skolflicka till brutal brottsling.

Titel: Jag vill leva!
Originaltitel: I Want to Live!
Regissör: Robert Wise
Regissör: Lewis Seiler
År: 1955
Film nr.: 62014
Skandalfängelset

Eleanor Parker, Agnes Moorehead, Ellen Corby, Hope Emerson, Betty Garde, Jan Sterling, Lee Patrick, Olive Deering, Jane Darwell, Gertrude Michael, Sheila MacRae

Virginia Kellogg, Bernard C Schoenfeld

Drama, Kriminalare, Film-Noir

Diskussioner om Kvinnor i fängelse  (0 diskussioner)
Kommentarer om Kvinnor i fängelse (6 st)
Gordyal (Anmäl)   14/7 2017
Även om det är mossigt värre och mer än lovligt banalt, så skulle jag inte vilja påstå att det är dåligt. En väldisponerad film som aldrig blir seg eller tråkig, och ett bra skådespel av Parker. Kan nog betraktas som proto-WIP-genrens flaggskepp, och om inte annat så är ju just det värt att salutera. (7/15)
myslas (Anmäl)   25/9 2014
Underbar fängelsefilm! Starka skådespelarinsatser, framför allt från Eleanor Parker och Hope Emerson, och härlig dialog rakt igenom. Rekommenderas både till film noir-fantaster och hängivna fans till TV-serien "Kvinnofängelset".
Daniel Mott (Anmäl)   14/4 2009
Caged är en något orättvist bortglömd film i WIP-genren (Women in Prison) som förmodligen drunknade bland 1950 års hårda konkurrens om biobesökarna. Vackra Eleanor Parker innehar huvudrollen som Marie Allen. Hon döms för ett brott hennes sedermera avlidna pojkvän begick (lite som Annika Östberg) och hamnar i ett hårdkokt kvinnofängelse med tuffa damer och stenhårda fängelsevakter. Där måste hon finna sig till rätta och dessutom försöka ordna arbete och boende om hon ska ha en chans att komma ut. Saker blir inte bättre av en graviditet och en mamma som inte vill ta hand om barnet. Caged har starka film-noir-undertoner med kontrastrikt svart-vitt foto, vass dialog (av Virgina Kellogg, som själv wallraffade i ett kvinnofängelse) och dolda lesbiska undertoner. 188 centimeter långa Hope Emerson gör sin kanske livs största roll som ondskefulla fängelsemamman Evelyn Parker, som börjar varje morgon med ett "Line up, you tramps!". Även de andra skådespelarna gör föredömliga insatser och detta är tillsammans med ännu mer obskyra Women's Prison en av femtiotalets bästa WIP-filmer. Betyg: 4
Czechflash (Anmäl)   3/9 2008
Kunde varit lite bättre rakt igenom känns det som. Avslutande halvtimmen är dock bra och Eleanor Parker gillar jag mer och mer. Hennes prestation är verkligen filmen då hennes förändring är så uppenbar.
Count_Duckula (Anmäl)   12/10 2007
Tangerar femman - satans bra!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Kvinnor i fängelse