LA 92

Originaltitel: LA 92
Regissör:Daniel Lindsay, T J Martin
Utgivningsår:2017

Om LA 92:

Med avstamp i Watts-kravallerna 1965 tar dokumentären oss med fram till våren 1992 när Los Angeles sattes i brand på nytt till följd av Rodney King-incidenten. Vad lär vi oss av historien när den upprepar sig själv?

Jonathan Chinn, Simon Chinn, Sarah Gibson

The Past is Prologue

Diskussioner om LA 92  (0 diskussioner)
Kommentarer om LA 92 (6 st)
Supernaut (Anmäl)   13:29 23/10
Riktigt bra dokumentär om upploppen i LA. Stabilt hantverk, spännande ihopsättning och träffar nästan perfekt.
Bomkia (Anmäl)   23:30 20/10
Brutal och närgången dokumentär berättad men händelsens egna ord. 4+
Invertedd (Anmäl)   01:02 26/5
Man känner sig helt mosad efter att ha sett. Inte cynisk. Inte hoppfull. Bara mosad. En studie av människan, fångad på bild av människan, klippt av människan, upplevd av människan. Wow!
erc (Anmäl)   19:30 4/5
Mycket splittrad över den här. Flera bra aspekter, men också flera väntade och systemkonforma. Bland det positiva är t ex det långa perspektivet, att det knyts ihop med Wattsupproret, och mellan raderna med idag (Baltimore 2015, etc). Och inte minst att de fula, motbjudande, hemska excesser som i regel kommer med upproren - tänker på de hemska lynchningarna - speglas på ett naket sätt. Filmen ger en hyfsat bra bild av det kaotiska, ilskan, motsättningarna. En av de påtagligaste svagheterna är att upprorens "omoraliska" sida framhävs över dess radikala, som självklart fanns där, exempelvis i gängens tillfälliga upphävande till upprorets tjänst så att säga, den inte negligerbara insikten som vanns om klass bland många upproriska, och ja, till och med en viss glädje och liv. I slutändan landar filmen alltså i vad man kan vänta sig; en löjligt sentimental - och låt oss säga det rakt ut: LIBERAL - attityd som fegar ur när de grundläggande frågorna börjar formuleras. Men, ändå, en bättring mot vad vi sett tidigare. Och ett viktigt dokument. Bristfälligt, men viktigt.
Jaganatha (Anmäl)   21:27 15/4
Extremt utmattande dokumentär som nästan enbart består av nyhetsreportagebilder från amerikanska medier. Visar lite väl mycket av samma sak hela tiden, men ämnet upphör som sagt aldrig att vara aktuellt. Polisens handfallenhet inför kravallerna i L.A. 1992 är direkt skrämmande. Det råder knappast något tvivel om att historien kommer att upprepa sig igen...
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till LA 92