Betyg idag: 1 330 Besökare idag: 4 791

Originaltitel: La chambre verte
Regissör:François Truffaut
Utgivningsår:1978

Om Det gröna rummet:

I en fransk småstad på 20-talet arbetar Julien Davenne som journalist Hans fru Julie dog för tio år sen. I ett grönt rum samlar han alla hennes tillhörigheter. När en brand förstör rummet renoverar han ett litet kapell och dedikerar det till Julie och hans andra döda anhöriga.

François Truffaut, Nathalie Baye, Jean Dasté, Patrick Maléon, Jeanne Lobre, Antoine Vitez, Jean-Pierre Moulin, Serge Rousseau

Jean Gruault, François Truffaut

Drama

Frankrike
Diskussioner om Det gröna rummet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Det gröna rummet (14 st)
martin eden (Anmäl)   06:01 19/9
[rek. 4] En mycket stämningsfull och stark film. Jag tycker faktiskt Truffaut själv funkar riktigt bra i huvudrollen och filmen är en oerhört fascinerande och somber berättelse som ändå på något sätt har en lysande dignitet. Även om jag som helhet gillar filmen tycker jag att i vissa avseenden trampar lite vatten och aldrig når upp till den dramatiska udd som filmen dock på ett stilfullt sätt förbereder för. Det är dock en stark film som är en triumf för Truffaut både som skådespelare och regissör. 3+/4-
goeran (Anmäl)   16/12 2015
François Truffauts La chambre verte från 1978 är en sevärd film med en intressant ansats (även om upphovsmannen kanske inte når ända fram). François Truffaut är självklart även en habil skådespelare men det är mycket möjligt han borde ha låtit någon annan ta hand om huvudrollen. Nathalie Baye fungerar bra som Cecilia.
AlbinWesley (Anmäl)   9/9 2014
Det börjar lovande men jag finner att det känslomässiga band som bör utvecklas mellan mig och filmen under dess speltid snarare avtar, den berör mig inte. Ändock vackert och bra, kul att se Truffaut själv i huvudrollen.
precineadd (Anmäl)   15/6 2014
patetisk och underbar - slutet tyckte jag var självklart från början (på ett bra sätt). Efter att ha sett 20 av 24 frasse-filmer är detta helt klart den bästa jämte "Dag som natt"
JimCarrey (Anmäl)   16/3 2013
Såg den här för att försöka minnas varför jag gillat en del av Truffauts andra filmer som jag såg för längesen så mycket men det misslyckades, det här var ju mest gäsp. Knappt godkänt drama
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Det gröna rummet