La noche de los lápices

Originaltitel: La noche de los lápices
Regissör:Hector Olivera
Utgivningsår:1986

Om La noche de los lápices:

Baserad på en sann historia om sju studenter som blir tillfångatagna under militärjuntan i Argentina. De sätts i anstalter där de torteras och förhörs, samtidigt som några av föräldrarna på utsidan försöker få fram information om sina barn. Huvudpersonen lyckas överleva och det är på hans minnen av vad som hände som filmen baseras.

Titel: De försvunnas barn
Regissör: Adrián Caetano
År: 2006
Genre: Thriller
Buenos Aires, 1977

Alejo Garcia Pintos, Vita Escardó, Pablo Novarro, Adriana Salonia, Pablo Machado

Daniel Kon, Hector Olivera

Drama

Night of the Pencils

Argentina
Diskussioner om La noche de los lápices  (0 diskussioner)
Kommentarer om La noche de los lápices (5 st)
Off The Ground (Anmäl)   31/5 2015
Väldigt obehaglig förstås. Det enda som störde var den övertydliga musiken och att vissa frisyrer kändes mer -82 än -76 (men det kanske är jag som har dålig koll).
Poker-Mange (Anmäl)   16/6 2013
Viktig film, dock har den sina kvalitetsbrister. 2:a, allt annat i betygskalan vore tjänstefel.
pufred (Anmäl)   28/12 2012
Verklighetsbaserad Argentinsk film om bortrövandet och tortyren av vänsterradikala studenter under militärjuntan 1976. Viktig,berörande och modig! Vad som inte framgick av filmen var att Pablo Diaz var med i ERP som tänkte genomföra väpnade attacker under fotbolls-VM-78...? Och att Claudia var militant i Monteneros..?
Kontrisen (Anmäl)   4/7 2011
En film som lär oss om att det som skedde i Argentina kan ske igen i vår värld. En av de få filmer jag spytt av.
Adamsdrake (Anmäl)   23/7 2006
En trevlig rulle som behandlar studentrevolten i La Plata (Argentina.) Skaparna av Cronica de una fuga har garanterat sett denna film mer an an gang, och om du gillar "Cronica" sa tycker du garanterat om denna.