La strada

Originaltitel: La strada
Regissör:Federico Fellini
Utgivningsår:1954

Om La strada:

En berättelse om den naiva flickan Gelsomina som mer eller mindre säljs till en brutal atlet. Han reser runt på den italienska landsbygden och uppträder som kraftkarl och hon får vara clown i hans nummer. Gelsomnia blir förälskad i atleten men han utnyttjar henne skamlöst hela tiden. När paret så småningom ansluter sig till en cirkus får hon en vän i en snäll akrobat och situationen förändras drastiskt.

Titel: Gycklarnas afton
Regissör: Volker Schlöndorff
År: 1979
Genre: Drama, Krig
Blecktrumman

Anthony Quinn, Giulietta Masina, Richard Basehart, Marcella Rovere, Livia Venturini, Aldo Silvana

Federico Fellini, Tullio Pinelli, Ennio Flaiano

Drama, Roadmovie

The Road, La strada – landsvägen

Italien

Recension La strada

- Den filmgalne sätter betyg 5 och skriver:
La Strada är en underbar film av Fellini som utspelar sig utmed den italienska landsvägen. De två centrala huvudpersonerna är Gelsomina (Giulietta Masina) och Zampanò (Anthony Quinn) och det är deras resa tillsammans som utgör filmens handling. Man skulle kunna se de två karaktärerna som varandras motpoler. Gelsomina är den snälla och känslosamma, medan Zampanò är elak och kall. Zampanò är en atlet...

Recension av La strada - Läs hela!

Med i listor: 50-tal Top 50, Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film, Roadmovie Top 50
Diskussioner om La strada  (0 diskussioner)
Kommentarer om La strada (129 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
Rai (Anmäl)   21/8 2017
Detta är ett mästerverk! Denna film är något som jag ständigt ser om och om igen och ja, finns det någon bättre film?
wasteoftime (Anmäl)   25/8 2016
Federico Fellini, du är för mig lika mysterisk som det italienska språket. Vissa delar av det här är genialiskt. Sedan är det kopplat till en sådan mundan fläck som ett dubbat soundtrack. Visst, det går att komma över det, men det är inte utan att det inte stör emelllanåt. Inte oftast när folk pratar, även om deras munrörelser är helt ologiska, men när folk slår ihop händerna och inget ljud. Det stör mig långt mycket mer än att talet inte är synkat. I övrigt är det en fin inblick i dåtiden, och även om Zampano inte vinner några sympatitävlingar så gör ju Gelsomina det. Jag kan verkligen förstå henne, och hur hon tänker, varför hon gör de val hon gör. En riktigt fin gestaltning utav Giulietta Masina! På det hela taget hamnar det på en tvåa, och det är svårt att veta, vad det hade kunnat bli om tekniken hade varit annorlunda. Jag är inte helt hundra på att resultatet hade blivit bättre.
Barneyk (Anmäl)   23/11 2015
Giulietta Masina är helt fantastiskt underbar men filmen lyckas inte alls beröra mig. Bland annat eftersom jag inte känner någon sympati öht för Zampano. Det gör mig ofta uttråkad och irriterad. Når inte alls upp till Le notti di Cabiria men är iaf mångfalt bättre än bottennappet 8½. Stark tvåa.
Spidde (Anmäl)   5/11 2015
Mycket bra film. För sin tid är storyn avancerad, rå och cool och tillräckligt nyanserad för att hålla idag. Lite småsegt blir det ibland, men överlag är det en grymt bra film med suveränt skådespel. Särskilt Giulietta Masina är helt fantastisk (så också Fellinis Cabirias nätter där hon också briljerar i huvudrollen). Given fyra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till La strada