La vie en rose – berättelsen om Edith Piaf

Originaltitel: La môme
Regissör:Olivier Dahan
Utgivningsår:2007

Om La vie en rose – berättelsen om Edith Piaf:

Vad är skillnaden mellan en populär artist och en legend? Detta är historien om Edith Piaf, men också om Paris och de kända och okända stjärnor som sökt sig dit. Det är historien om en nationalklenod, hennes lidande och passion, och om kärleken som alltid fanns med i hennes sånger, om än inte alltid i hennes liv.

Titel: Gainsbourg - ett legendariskt liv
Originaltitel: Gainsbourg (Vie héroïque)
Regissör: Joann Sfar
Regissör: François Truffaut
År: 1981
Genre: Drama, Romantik
Kvinnan i huset bredvid

Marion Cotillard, Sylvie Testud, Emmanuelle Seigner, Jean-Pierre Martins, Pascal Greggory, Marc Barbé, Catherine Allégret, Caroline Raynaud, Gérard Depardieu, Harry Hadden-Paton, Jean-Paul Rouve, Clotilde Courau, Manon Chevallier, Pauline Burlet

Olivier Dahan, Isabelle Sobelman

Drama, Biografi

La vie en rose

Frankrike, Storbritannien, Tjeckien

Recension La vie en rose – berättelsen om Edith Piaf

- PortZebie sätter betyg 2 och skriver:
Att biografiska filmer om kontroversiella personer är skiten i Hollywood just nu har väl inte många missat. Företeelsen är förvisso knappast ny, men bara de senaste åren har vi sett bland annat Jamie Foxx som Ray Charles, Joaquin Phoenix som Johnny Cash och Philip Seymour Hoffman som Truman Capote. Och nu har trenden nått Frankrike. Olivier Dahans ”La vie en rose” handlar om 1900-talsikonen Edith Piafs...

Recension av La vie en rose – berättelsen om Edith Piaf - Läs hela!

Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2007, Riktiga musiker
Diskussioner om La vie en rose – berättelsen om Edith Piaf  (0 diskussioner)
Kommentarer om La vie en rose – berättelsen om Edith Piaf (208 st)
RustyFilm (Anmäl)   7/12 2016
Här kastas man mellan olika delar av Piafs liv utan någon som helst kronologisk ordning. Det är ju ett ganska vanligt grepp men här blir det extra virrigt. Dessutom hoppas en hel del intressanta händelser i Piafs brokiga liv över. Men tack för att det är Piafs egen röst vi för höra i sångerna, utan den hade det här fallit till botten. Första delen av Piafs ”klassresa” blir lite av en transportsträcka, det blir bättre i senare delen av filmen där hennes framgång presenteras utan glorifiering.
Barneyk (Anmäl)   3/2 2016
Jag uppskattar inte det okronologiska berättandet. Jag har på sistone blivit allt mer trött på det överlag. Tycker sällan det tillför så mycket utan tvärtom tar det ifrån storyn som blir hackig. Ibland görs det fantastiskt, men inte så ofta. Det är mycket här som är mycket bra men helheten tappar mig för ofta. Dels pga kronologin och dels pga att saker jag engagerar mig i och bryr mig om bara släpps. Rösten är fantastisk och Cotillard gör en för det mesta stark insats. Tvåan känns enormt snål men kan inte sätta högre.
Darn (Anmäl)   23/5 2015
Det känns befriande att se en biopic som inte helt och hållet följer den konventionella dramaturgin för vad biopics brukar gå efter. Det mesta är visserligen med, allt ifrån klassresan till tydliga "turning points". Upplägget berikade dock och gav särskilda händelsers beröringspunkt en större mening. Att flera scener är dubbade störde dock alltjämt, även om det vore otroligt att försöka efterlikna Piafs röst via skådespel. Dessutom finns det ju alltid en risk att personen i fråga snarare imiteras än spelas därefter. Cotillards insats är kanske i gränslandet, men det gjorde absolut ingenting då det gjordes extremt bra.
Metheuz (Anmäl)   27/3 2015
En hattig handling som inte intresserade mig. Var inte så stort fan av musiken heller.
Krille80 (Anmäl)   10/1 2015
Före denna film så kände jag endast till Edith Piaf som den franska sångerskan med den fantastiska rösten. Hennes bakgrund som avhandlas här hade jag aldrig mött tidigare och det är verkligen en bakgrund med sina svårigheter. Jag blir dock mest imponerad av skådespelerskan Marion Cotillard oscarsvinnande porträtt av Piaf här än av själva filmen. Cotillard är fantastisk men det är inte filmen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till La vie en rose – berättelsen om Edith Piaf