The Zone

Originaltitel: La zona
Regissör:Rodrigo Plá
Utgivningsår:2007

Om The Zone:

La Zona är ett privilegierat område i Mexiko City som skyddas från slummen genom stängsel och övervakning. En stormig natt penetreras den skyddade tillvaron av inkräktare från andra sidan. Invånarnas brutala jakt på en mordmisstänkt pojke visar hur plågsamt långt de är beredda att gå för att försvara sin verklighetsfrånvända tillvaro. Effekterna av segregation dragen till sin spets blir svidande tydliga.

Titel: Babylonsjukan
Originaltitel: Babylonsjukan
Regissör: Daniel Espinosa
År: 2004
Babylonsjukan
Titel: The Cat with Hands
Originaltitel: The Cat with Hands
Regissör: Robert Morgan (III)
År: 2001
Regissör: Baltasar Kormákur
År: 2012
Genre: Drama, Action
Djupet

Daniel Giménez Cacho, Daniel Tovar, Alan Chávez, Carlos Bardem, Mario Zaragoza, Marina de Tavira, Maribel Verdú, Fernando Becerril, Claudio Obregón, Blanca Guerra, Andrés Montiel, Mayra Serbulo, Asur Zagada

Rodrigo Plá, Laura Santullo

Drama

Spanien, Mexiko

Recension The Zone

- Andy_B sätter betyg 3 och skriver:
Det här är en stark och intensiv debut som egentligen gör det mesta rätt. Problemet för mig är att den någonstans inte berörde mig helt på djupet. Som en insyn i de sociala problem som finns lite varstans i världen, om än inte alltid lika tydliga som i filmen, är den intressant och jag trodde inte det fanns liknande miljöer men tydligen finns områden exakt som ”La Zona” på riktigt. Lustigt nog...

Recension av The Zone - Läs hela!

Med i listor: Sofia Int. Film Festival 2008 - långfilmer
Diskussioner om The Zone  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Zone (110 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   26/10 2017
Albion (Anmäl)   8/1 2016
Många bottnar i denna starka film. För dem som lever mitt i detta mexikanska, korrupta och delvis våldsamma samhälle får säkert filmen ytterligare en dimension att värdera mot. En bra film. Betyget blir en 4;a
Bumbi78 (Anmäl)   21/11 2014
Rörig till en början, så det tog sin tid innan jag egentligen visste vad den handlade om. Men det mörka dramat är bra där flertalet händelser ger en riktigt besk smak i munnen. Hade gärna sett lite om området innan de bröt sig in så man fick lite perspektiv på flera karaktärer.
Hannerz1987 (Anmäl)   19/1 2013
Den är välgjord och ganska spännande, ett kriminaldrama med en lite kreativ inramning där man ställer en del viktiga och intressanta frågor och det är för all del inte varje gång man ser i denna genre. Sedan så tycker jag att filmen brister lite i framställningen av karaktärerna, det känns aningen hafsigt ibland. Hade kunnat vara något längre och mer elaborerande.
MtotheN (Anmäl)   19/7 2012
Hade kunnat bli en fyra om de inte hade tagit den enkla vägen på slutet. Förvisso kanske mer realistiskt men man blev ändå ganska snopen och besviken. En trea är den värd iaf, bra film.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Zone
Se filmen