Lady Bird

Originaltitel: Lady Bird
Regissör:Greta Gerwig
Utgivningsår:2017

Om Lady Bird:

Christine MacPherson är en sjuttonårig high school-tjej som helst går under namnet Lady Bird. Året är 2002, vilket är hennes sista på en katolsk skola i Sacramento. Under året formar hon nya bekantskaper, provspelar för skolpjäsen och skickar ansökningar till college. Hon är fast besluten om att flytta till östkusten trots att hennes mamma är tydlig med att hon måste söka till skolor i Kalifornien.

Titel: The Edge of Seventeen
Regissör: Jason Reitman
År: 2007
Genre: Drama, Komedi
Juno

Saoirse Ronan, Laurie Metcalf, Tracy Letts, Lucas Hedges, Timothée Chalamet, Beanie Feldstein, Lois Smith, Stephen Henderson, Odeya Rush, Jordan Rodrigues, Marielle Scott, John Karna, Jake McDorman, Bayne Gibby, Laura Marano, Marietta DePrima

Greta Gerwig

Drama, Komedi

Diskussioner om Lady Bird  (0 diskussioner)
Kommentarer om Lady Bird (44 st)
Soul Survivor (Anmäl)   07:58 9/4
Överraskande bra. Jag har inte tyckt särskilt mycket om en film i den här genren på länge. Tänk att det går att göra en sån här film utan både tröttsam cynism och sötsliskig sentimentalitet. En snäll film, men ändå seriös. Väldigt ovanlig i sin genre och mycket bättre än dessa filmer brukar vara.
Christofer (Anmäl)   13:13 8/4
Tonårs-indie i den sämre änden av skalan. Manuset lyckades inte engagera på något sätt tyvärr. Ännu en i mängden av bleka filmer som man inte minns en scen av om ett år. 2-
Engravadlax (Anmäl)   01:02 4/4
Det är verkligen varje tonårsfilm i snabbspolningstempo. Först tyckte jag att den snabba takten var lite kul, för att det gör verkligen så att allt som händer känns som de coming-of-age-bagateller de är... men det visade sig vara hela filmen, vilket blev rätt monotont i längden.
JPerlie (Anmäl)   23:03 27/2
Is this a movie? Stor del av filmen handlar den inte om ett skit och är totalt ointressant. Hemsk huvudkaraktär som jag inte förstår om det är tänkt att jag bör ha någon form av sympati för. Och vad är Lady Bird? Varför Lady Bird? Nej. Bara nej.
RustyFilm (Anmäl)   12:48 8/2
Klassisk typ av amerikansk gymnasie-skolfilm. Här finns alla anbefallda ingredienser. Töntig bästa kompis, fel pojkvän, lockad av den coole, påfrestande föräldrar, bruten vänskap, skolbal och lite kyrkliga aktiviteter. Lite tråkig och återhållsam regi av Greta Gerwig. Trotts brist på nyskapande så är det ändå hyfsat sevärt och ibland t.o.m. listigt och kul.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Lady Bird