Lady Bird

Originaltitel: Lady Bird
Regissör:Greta Gerwig
Utgivningsår:2017

Om Lady Bird:

Christine MacPherson är en sjuttonårig high school-tjej som helst går under namnet Lady Bird. Året är 2002, vilket är hennes sista på en katolsk skola i Sacramento. Under året formar hon nya bekantskaper, provspelar för skolpjäsen och skickar ansökningar till college. Hon är fast besluten om att flytta till östkusten trots att hennes mamma är tydlig med att hon måste söka till skolor i Kalifornien.

Titel: The Edge of Seventeen
Regissör: Jason Reitman
År: 2007
Genre: Drama, Komedi
Juno

Saoirse Ronan, Laurie Metcalf, Tracy Letts, Lucas Hedges, Timothée Chalamet, Beanie Feldstein, Lois Smith, Stephen Henderson, Odeya Rush, Jordan Rodrigues, Marielle Scott, John Karna, Jake McDorman, Bayne Gibby, Laura Marano, Marietta DePrima

Greta Gerwig

Drama, Komedi

Diskussioner om Lady Bird  (0 diskussioner)
Kommentarer om Lady Bird (36 st)
abnormal (Anmäl)   15:27 1/9
Mycket bättre än jag förväntade mig. Mer nyanserade karaktärer än många liknande filmer, välspelad och bitvis skratta-högt-rolig.
mattarello (Anmäl)   10:03 26/8
Härligt trevlig och underfundig!
Sture Stenhög (Anmäl)   23:10 15/8
Den här sticker väl inte ut nämnvärt i genren, men den har en autentisk känsla och blir aldrig så där tillrättalagd som sådana här filmer annars gärna blir. Saoirse Ronan är också bra i huvudrollen och verkar väl i största allmänhet kunna spela det mesta. Jag kan dock känna att det blir lite stressigt berättat, framför allt i början hade man gärna fått lugna sig lite med klippningen. En trevlig och charmig film på det stora hela ändå
mammene (Anmäl)   17:21 12/8
Här svallade hormonerna åt alla håll, som det kan göra vissa perioder i livet och Saoirse Ronans prestation var lysande som Lady Bird. Relationen mellan mor och dotter gick på högvarv kan man lugnt säga. Det blandades friskt mellan pinsamheter och värme och det hela kändes rätt kaosartat på ett trevligt vis till slut.
dafreakish (Anmäl)   12:10 28/7
Ännu en indiefilm med "coming of age"-tema skulle man kunna tänka. Problemtyngd ungdom kämpar med kärlek, familj och livet i allmänhet. Men Ronan och Metcalf är så förbannat bra att de sopar mattan med mig som åskådare. Gerwigs regi är fylld med sådan fingertoppskänsla utan stora utsvävningar att det lilla får tala i en sådan grad att man både blir berörd, lycklig men också skrattar högt. Det är helt enkelt förträffligt bra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Lady Bird