Lady Bird

Originaltitel: Lady Bird
Regissör:Greta Gerwig
Utgivningsår:2017

Om Lady Bird:

Christine MacPherson är en sjuttonårig high school-tjej som helst går under namnet Lady Bird. Året är 2002, vilket är hennes sista på en katolsk skola i Sacramento. Under året formar hon nya bekantskaper, provspelar för skolpjäsen och skickar ansökningar till college. Hon är fast besluten om att flytta till östkusten trots att hennes mamma är tydlig med att hon måste söka till skolor i Kalifornien.

Saoirse Ronan, Laurie Metcalf, Tracy Letts, Lucas Hedges, Timothée Chalamet, Beanie Feldstein, Lois Smith, Stephen Henderson, Odeya Rush, Jordan Rodrigues, Marielle Scott, John Karna, Jake McDorman, Bayne Gibby, Laura Marano, Marietta DePrima

Greta Gerwig

Drama, Komedi

Diskussioner om Lady Bird  (0 diskussioner)
Kommentarer om Lady Bird (30 st)
Lilla Blåa Mus (Anmäl)   00:34 29/5
Gillar anslaget men lämnar mig tämligen oberörd. Funkar bättre som komedi med lätt skruvade karaktärer än som drama. För många korta klipp för min smak, önskar att Gerwig någon gång hade stannat upp. Lär inte känna huvudpesonen tillräckligt för att bry mig (hon framstår som originell men lyckad). Saknar en tydlig konflikt. Kunde skippat pojkvänsepisoderna (dråpliga sexscener och ett okomplicerat kärleksliv tillför inget) och fokuserat mer på mor-dotterrelationen, vänskapsrelationera och/eller vad det innebär att bo på andra sidan rälsen (kanske uppenbart för amerikaner). Ronan gör det bra, men jag föredrog Frances Ha. Eller Ghost world, för den delen.
amotherscrime (Anmäl)   22:04 21/5
En medioker Oscars-säsong i år. Alla nominerade för bästa film fick treor av mig. Ronan och övriga gör det bra. Det är en kompetent film. Helt klart. Men den är inte speciellt minnesvärd.
ToddDowney (Anmäl)   22:20 2/4
Den här var riktogt bra, men vet inte riktigt vilket betyg jag ska sätta så de får bli en 3a tillsvidare tills jag ser om den.
Bomkia (Anmäl)   20:01 26/3
Verkligen min typ av film. Lite indie-känsla, utvecklade karaktärer och inte för överdrivet. Ronan är riktigt bra! 4+
stgurgel (Anmäl)   21:22 19/3
Quirky indie coming of age. På plussidan gestaltas ganska ärliga relationer
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Lady Bird