Lady från Shanghai

Originaltitel: The Lady from Shanghai
Regissör:Orson Welles
Utgivningsår:1947

Om Lady från Shanghai:

När Elsa blir överfallen i Central Park kommer Mike till hennes undsättning. Elsa lockar Mike att ta anställning som matros på den yacht som hennes man äger.

Titel: Natt utan nåd
Regissör: Vincent Sherman
År: 1952
Genre: Drama, Thriller, Film-Noir
Trinidad

Orson Welles, Rita Hayworth, Everett Sloane, Glenn Anders, Ted de Corsia, Erskine Sanford, Gus Schilling, Carl Frank, Louis Merrill, Evelyn Ellis

Orson Welles

Drama, Kriminalare, Mysterium, Film-Noir

Med i listor: 40-tal Top 50, Film-Noir Top 50
Diskussioner om Lady från Shanghai  (0 diskussioner)
Kommentarer om Lady från Shanghai (57 st)
C12 (Anmäl)   5/8 2017
Alla lurar alla.
andmoreagain (Anmäl)   6/1 2016
Rapp, frän och mer innehållsrik (framförallt visuellt) än de flesta 40-tals-noirer men Orson Welles passar verkligen inte i huvudrollen och storyn (som eg är rätt bra) slarvas bort vilket leder till trovärdighetsproblem och logiska luckor så det där double-corssandet hit och dit faller rätt platt.
Spidde (Anmäl)   6/12 2015
Bra noirfilm med bra manus och intressanta karaktärer. Tycker dock att den är för ojämn för ett högre betyg, men klart sevärd.
Ful_fisk (Anmäl)   21/6 2015
Mystisk och smått magisk noir av Orson Welles. Har sina brister, men är också stundtals alldeles fantastisk och hypnotisk. Welles och Rita Hayworth är de stora stjärnorna, men jag tycker nog ändå att det är Everett Sloane och Glenn Anders som verkligen etsar sig fast i minnet. Otroligt foto, en del hisnande scener. Att storyn inte är hundraprocentigt ihopsatt kan man leva med.
hestret (Anmäl)   7/1 2015
Vilken härlig lyrism! Dialogen och skådespeleriet har en sådär härlig edge som bara noir kan erbjuda. Det kanske blir lite för mycket komplicerad story och double-crossing i mitten, musiken är dålig, klippningen är störande och Welles dialekt är lite pinsam, men det spelar egentligen inte så stor roll. Fortfarande bjuds vi på ett par härliga rutor som man undrar hur Welles klarade av. Snygg regi med imponerande miljöer runt omkring. Som vanligt imponeras jag mycket mer av hans förmågor som regissör än som skådis. Det hyllade slutet är ok, men lite lamt kanske. 66/100
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Lady från Shanghai