Lady Jane

Originaltitel: Lady Jane
Regissör:Robert Guédiguian
Utgivningsår:2008

Om Lady Jane:

Muriel är en pensionerad gangsterdrottning som övergått till att driva en elegant butik. Men en dag kidnappas hennes tonårsson och det förflutna kommer ikapp. All gammal smutsig byk måste fram och gamla lojaliteter prövas. De två före detta kumpanerna är inte sena att rycka in, trots de risker det innebär för de nya liv de skapat sig.

Ariane Ascaride, Jean-Pierre Darroussin, Gérard Meylan, Yann Trégouët, Frédérique Bonnal, Pascale Roberts, Jacques Boudet, Pascal Cervo, Giuseppe Selimo, Anna Ostby

Robert Guédiguian, Jean-Louis Milesi

Drama, Kriminalare, Thriller

Frankrike
Diskussioner om Lady Jane  (0 diskussioner)
Kommentarer om Lady Jane (2 st)
LittleMachine (Anmäl)   5/4 2010
Min femte Guédiguian-film, fascinerande att se samma tre huvudskåspelare gång på gång, i lätt omkastade roller, utan att det känns som upprepningar. Ascaride, Meylan och Daroussain är så tighta och ihopspelade att det finns en väldigt påtaglig kemi mellan dem. En inte särskilt originell thrillerhistoria kanske men annorlunda och njutbart genomförd.
olasand (Anmäl)   29/1 2009
Gillade denna! (Den är ju fransk!) Underbart med en film med naturliga ljud som fågelkvitter, havsbrus och stadsljud utan stråkmusik i bakgrunden. Mycket av musiken i filmen kom från naturliga källor, som MP3-spelare eller en TV. Spännande kameraarbete. Bra skådespeleri och hyfsad historia också!