Betyg idag: 3 080 Besökare idag: 5 016

Originaltitel: Lady Macbeth
Regissör:William Oldroyd
Utgivningsår:2016

Om Lady M:

Det är 1800-tal i England, och unga Lady Macbeth säljs som livegen hustru till en äldre godsherre. Hon hålls isolerad från omvärlden, men vägrar finna sig i sin påtvingade ensamhet. När hon inleder en affär med en av sin mans anställda flammar livsgnistan upp till en okontrollerbar låga, och snart är maktordningen helt ställd på sin ända.

Florence Pugh, Cosmo Jarvis, Paul Hilton, Naomi Ackie, Christopher Fairbank, Golda Rosheuvel, Anton Palmer, Rebecca Manley, Fleur Houdijk, Cliff Burnett, David Kirkbride, Bill Fellows, Nicholas Lumley, Raymond Finn, Ian Conningham, Finn Burridge

Alice Birch

Drama

Storbritannien
Diskussioner om Lady M  (0 diskussioner)
Kommentarer om Lady M (5 st)
haajen (Anmäl)   11:52 19/1
En komplex film som väcker många känslor gällande huvudpersonen och hennes agerande. Mycket välgjord, vacker och obehaglig, samt väldigt välspelad. Stark 4a.
Jaganatha (Anmäl)   15/9 2017
Det märks att det är ryskt 1800-talsdrama som ligger till grund för den här filmen, men i sin avskalade och okonstlade form fungerar det ändå rätt bra som film. Regissören William Oldroyd får gärna återkomma till filmen i framtiden.
goeran (Anmäl)   8/9 2017
William Oldroyds Lady M, baserad på Nikolaj Leskov roman Ledi Makbet Mtsenskogo uezda från 1865 (svensk titel Katarina Ismajlova), som hade svensk premiär idag är välgjord och sevärd. Men om man jämför filmen med Andrzej Wajdas filmatisering av samma roman, Siberian Lady Macbeth från 1961, är det mera effektsökeri och klenare skådespelarinsatser. Men en ett plus med denna filmatisering är de vackra naturbilderna (och även de tjusiga interiörerna); den engelska hedlandskapet har sällan skildrats vackrare.
Tonti (Anmäl)   3/9 2017
Nästan en så nära släkting till Andrea Arnolds Wuthering Heights-film som man kan tänka sig. Strävar efter en rå och realistisk ton och det finns vindpinade hedar och flera lager maktrelationer. Avskalad, vilket ju är trevligt på nåt sätt. Också väldigt teatral och extremt kall. Det sistnämnda blir i längden svåruthärdligt och för mig finns det varken så mycket mänskligt eller konstnärligt att hålla fast vid.
Spidde (Anmäl)   9/8 2017
Det här var en riktig överraskning, oväntat stark och laddad med snyggt foto och bra skådespel. Hoppas den får den uppmärksamhet den förtjänar!