Lagaan - Det var en gång i Indien

Originaltitel: Lagaan
Regissör:Ashutosh Gowariker
Utgivningsår:2001

Om Lagaan - Det var en gång i Indien:

Efter det stora upproret 1857 i Indien, slogs alla resningar effektivt ner av britterna. Frihetsrörelsen var helt utslagen eftersom ingen vågade riskera sitt liv. Människorna från Rahjastan hade förlorat det mesta av sin makt och rikedom. De agerade som britternas simpla skattemasar. Britterna medlade mellan de olika territorierna i Rahjastan och såg till att de följde lag och ordning. I utbyte tog de skatt, som varje bonde i området fick betala med del av sin skörd, den sk "lagaan". 1893 slår torkan till och britterna vill få in dubbel skatt, "dugna lagaan", vilket leder till att tankarna på ett fritt Indien ännu en gång börjar spira.

Titel: Swades
Originaltitel: Ebbe: The Movie
Regissör: Jane Magnusson, Karin af Klintberg
År: 2009
Ebbe: The Movie

Aamir Khan, Gracy Singh, Rachel Shelley, Paul Blackthorne, Kulbhushan Kharbanda, Suhasini Mulay, Raghuvir Yadav, Rajendra Gupta

Kumar Dave, Sanjay Dayma

Drama, Romantik, Musikal

Lagaan: Once Upon a Time in India

Indien

Recension Lagaan - Det var en gång i Indien

- weng-weng sätter betyg 3 och skriver:
Ibland kan det kännas ganska skönt att en recensionens längd inte ska stå i proportion till filmens. Lagaan är nämligen en så mäktig sak att svenska biografer delade upp filmen med en paus. Lagaan är en kampfilm med mycket enkel och sparsam handling. Vi befinner oss i 1860-talets Indiens, i en av alla provinser som styrs av britterna. Britterna avkräver en s.k. lagaan av indierna- en skatt som...

Recension av Lagaan - Det var en gång i Indien - Läs hela!

Med i listor: Norrbottens filmdagar 2004
Diskussioner om Lagaan - Det var en gång i Indien  (0 diskussioner)
Kommentarer om Lagaan - Det var en gång i Indien (71 st)
Barneyk (Anmäl)   1/8 2016
Ganska bra, men när man har 3½ timme på sig så känns det lite dumt att man låter vissa trådar vara nästan helt outforskade, triangeldramat bland annat, medan andra får pågå i evigheter. Inte en direkt stark trea. Men ganska bra!
Luca Canali (Anmäl)   7/6 2016
jag känner mig känslomässigt manipulerad - men på ett fint sätt! och sångnumren är inte bara ok utan tillför berättelsen ytterligare känsla och tyngd. jag köper helt berättelsen här om underdogen som försöker vinna matchen (i dubbel bemärkelse) mot övermakten. betyg: mycket bra (72/100)
BrutusBeefcake (Anmäl)   12/4 2016
Måste säga att jag satte igång filmen med skepsis. 4 timmar lång bollywood om cricket, förväntningarna var inte jättehöga men rackarns detta var ju skitbra!! Förvånansvärt bra skådespel, en enkel historia men som charmar vettet ur en och är full utav humor, spänning, romantik, förräderi och glädje! Hela känsloregistrets spelas ut och de sista 90 minuterna är en riktig nagelbitare. 4 timmar kändes som 2 och sångnumren är genialiska (framförallt de första två). Detta var skickligt gjort, jag är golvad. Riktigt rolig och annorlunda film att få uppleva. (11/15)
#54 (Anmäl)   24/11 2015
Dans, musik och cricket i närmare fyra timmar? Det var förvånansvärt uthärdligt.
Krille80 (Anmäl)   21/10 2014
I varenda indisk film på IMDB top 250 hittar man Amir Kahn i rollistan och oftast i huvudrollen. Jag måste säga att jag verkligen gillar honom. En duktig skådis som jag gärna skulle vilja se i en amerikansk film. För övrigt är denna film nästan 4 timmar lång, i klassisk Bollywood-manér dansas och sjungs det och filmens avslutande spänning består av 90 minuter av Cricket. Vad i helv...?
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Lagaan - Det var en gång i Indien